کد مطلب: 22543
  تاریخ انتشار:  1401/11/02 - 14:09


کلید دستیابی به اهداف تغییرات آب‌وهوایی جهانی در دستان هند

هند نیازهای انرژی قابل‌ توجه و رو به رشدی دارد؛ به همین دلیل چشم‌اندازی در انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHGs) به وجود می‌آید.

هند نیازهای انرژی قابل‌ توجه و رو به رشدی دارد؛ به همین دلیل چشم‌اندازی در انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHGs) به وجود می‌آید.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، هند گام‌های بزرگی در بهبود دسترسی به انرژی برداشته اما باید به توسعه شبکه انرژی و تنوع بخشیدن به ترکیب سوخت خود ادامه دهد و اگر به فناوری‌های کم و بدون آلایندگی روی آورد، مسیر کربن‌زدایی آن می‌تواند یک مسیر مثبت خالص باشد. ایجاد هر مدل موفق در این زمینه می‌تواند در اقتصادهای دیگر تکرار شود و تاثیر مفیدی برای میلیاردها نفر ایجاد کند.

با توجه به اینکه هند به عنوان کشوری با بیشترین جمعیت از چین پیشی گرفته است. این یادآوری می‌تواند نفوذ فزاینده‌ای که هند و فعالیت‌های آن به دلیل وسعت آن بر سایر نقاط جهان اعمال می‌کند را مورد توجه قرار دهد. با چنین کشور بزرگی که هنوز در حال صنعتی‌ شدن است و نیازهای انرژی قابل‌ توجهی دارد، چشم‌انداز انتشار مارپیچ گازهای گلخانه‌ای (GHGs) غیرقابل تصور نیست.

هند با موضوع تلاش برای توسعه سریع رشد اقتصادی عادلانه برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر و آرمان‌های سبک زندگی ۱.۴ میلیارد نفر خود مقابله می‌کند و در عین حال به اهداف ملی و جهانی تغییر اقلیم نیز آسیب می‌زند؛ بنابراین جای تعجب نیست که هند در خط مقدم اقدامات جهانی در زمینه تغییرات آب‌وهوایی بوده است. این کشور از فناوری بومی برای بهینه‌سازی منابع خود و ترویج انرژی سبز برای کاهش انتشار کربن استفاده کرده است.

هند اتحاد بین‌المللی خورشیدی (ISA) را با فرانسه تاسیس کرده و با انجام این کار حرکت جهانی به سمت انرژی خورشیدی را با تمرکز بر ارتقاء دسترسی و انتقال انرژی رهبری می‌کند. در حال حاضر اتحاد بین‌المللی خورشیدی دارای ۱۱۰ کشور عضو است و در حال پیگیری ۹ برنامه برای ارتقاء ۱۰ گیگاوات پروژه‌های خورشیدی خارج از شبکه و متصل به شبکه در کشورهای در حال توسعه است.

تعهد هند برای رسیدن به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۷۰ یکی از مهمترین اعلامیه‌های کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌ متحد (COP۲۶) بود. مطابق با بیانیه نخست‌وزیر دولت فدرال اخیرا  کمک تعیین شده ملی هند (NDC) را تایید کرده است که اعلامیه‌های کنفرانس جهانی اقلیم را به اهداف آب‌وهوایی پیشرفته تبدیل می‌کند و این یک گام بزرگ در دستیابی به هدف بلندمدت هند برای رسیدن به صفر خالص تا سال ۲۰۷۰ است.

در اواخر سال ۲۰۲۲ و پس از هفتاد و پنجمین سال استقلال، هند مسئولیت رهبری گروه ۲۰ را  در دست گرفت که شعار آن «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» است و تاکید می‌کند که بشریت تا چه حد به‌ طور جدایی‌ناپذیر به هم مرتبط است.

رویدادهای شدید آب‌وهوایی سال ۲۰۲۲ در ۸۰ درصد سال در این کشور ثبت شده که این موضوع نشان می‌دهد هند در حال حاضر چقدر از اثرات تغییرات آب‌وهوایی رنج می‌برد.

با انعکاس این موضوع کاهش انرژی و تغییرات آب‌وهوایی از اولویت ‌های هند در دوران رهبری گروه ۲۰ است. به‌ طور خاص انتظار می‌رود هند بر تامین مالی آب‌وهوا، امنیت انرژی و هیدروژن سبز تمرکز و برای تامین مالی و فناوری به عنوان توانمندسازهای حیاتی برای دستیابی به اهداف آب‌وهوایی توافق‌نامه پاریس تلاش کند.

این کشور با دسترسی تقریبا جهانی برای خانوارها در سال  ۲۰۱۹ طی ۲ دهه گذشته گام‌های بزرگی در بهبود دسترسی به انرژی برداشته است. چالش این کشور در حال حاضر ادامه توسعه شبکه انرژی و تنوع بخشیدن به ترکیب سوخت برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است. این موقعیت فرصتی را برای هند فراهم می‌کند تا اقدامات مهمی انجام دهد و هند را در مسیر تحقق رشد قوی، عادلانه و مشترک قرار دهد و در عین حال از بدترین اثرات تغییر آب‌وهوا جلوگیری کند.

زغال‌سنگ منبع اصلی سوخت است که تقریبا ۷۰ درصد تولید برق را به خود اختصاص می‌دهد؛ همچنین این کشور بیشتر حمل‌ونقل خود را از طریق نفت تامین می‌کند. در نتیجه هند با وجود سرانه انتشار پایین دی‌اکسید کربن (CO۲) سومین تولیدکننده گاز CO۲ در جهان است.

خبر خوب این است که مسیر هند به سمت کربن‌زدایی می‌تواند یک مسیر خالص مثبت باشد. هند فرصتی منحصر به فرد برای نادیده گرفتن این سفر با روی آوردن به فناوری‌های کم و بدون آلایندگی دارد. در حال حاضر هند سومین تولیدکننده بزرگ انرژی خورشیدی در جهان است و کمترین هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد. هند پیشگام هیدروژن سبز (هیدروژن ساخته شده با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر) است.

تخمین زده می‌شود که هند می‌تواند با سبز کردن اقتصاد از رشد سبز برای افزودن یک تریلیون دلار به تولید ناخالص داخلی خود تا سال ۲۰۳۰ و ۱۵ تریلیون دلار تا سال ۲۰۷۰ استفاده کند. علاوه بر این چنین تحولی می‌تواند ۵۰ میلیون شغل ایجاد کند.

ریاست گروه ۲۰ به هند این فرصت را می‌دهد تا دستور کار انتقال آب‌وهوا و انرژی را در سطح جهانی شکل دهد. با انعکاس اندازه و تنوع زیاد آن هر مدل موفقی که ایجاد می‌کند، می‌تواند در اقتصادهای دیگر تکرار شود و تاثیر مفیدی برای میلیاردها نفر ایجاد کند. هند می‌تواند خود را به‌ عنوان یک الگو از طریق واکنش خود به این فرصت‌ها تثبیت کند و این موضوع به طور بالقوه تاثیر قابل توجهی بر آینده جمعی ما خواهد گذاشت.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان