کد مطلب: 22519
  تاریخ انتشار:  1401/10/27 - 12:39


شهرداری به تکالیفش برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب عمل کند/مجمع خیرین محیط زیست تشکیل می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه شهرداری باید به تکالیف خود در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب عمل کند، گفت: امیدوارم همه دستگاه‌های مسئول همکاری کنند تا تخلفات و قاچاق در بازار پرندگان زینتی خلیج فارس جمع آوری شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینکه شهرداری باید به تکالیف خود در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب عمل کند، گفت: امیدوارم همه دستگاه‌های مسئول همکاری کنند تا تخلفات و قاچاق در بازار پرندگان زینتی خلیج فارس جمع آوری شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه عصر روز گذشته ضمن بازدید از روند رسیدگی به وضعیت حیات وحش در منطقه حفاظت شده ورجین همزمان با بارش برف بارش و برودت هوا در استان، از نخستین کلینیک سیار حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران رونمایی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه شاید در کمتر نقاط دنیا در مناطق خشک و نیمه خشکی مانند تهران اینگونه حیات وحش نزدیک به مناطق مسکونی و شهرها دیده شوند، افزود: خوشبختانه بسیاری از شهروندان حیات وحش را به عنوان بخشی از زندگی و چرخه حیات می‌دانند، شناخت کافی از حیات وحش دارند و در کنار محیط زیست به حفاظت از آن‌ها کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه اصل کار حفاظت از حیات وحش کشور را محیط بانان انجام می‌دهند، گفت: در حدود ۳۷۵۰ محیط بان در کل کشور داریم، یعنی بالای۵۰ درصد مجموعه محیط زیست کشور محیط بان هستند که این میزان نسبت به مساحت کشور و معیار جهانی بسیار ناچیز است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سعی داریم در فرآیند جذب محیط بان، افراد را از جوامع محلی انتخاب کنیم، اظهارکرد: امیدواریم دولت نیز در این خصوص نگاه ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم حداقل تعداد محیط بانان را به دو برابر این عدد برسانیم.
تجهیزات محیط بانی بسیار مناسبی در اختیار پاسگاه‌ها قرار گرفته است

سلاجقه در ادامه با بیان اینکه حدود ۶۰۰ پاسگاه محیط بانی در کشور داریم که بعضا به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات این پاسگاه‌ها خالی هستند، اظهارکرد: خوشبختانه امسال تجهیزات بسیار مناسبی فراهم شده و در اختیار پاسگاه‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط بانان برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، تصریح کرد: امیدواریم در روند رسیدگی به این لایحه، مسائل و مشکلات محیط بانی به‌خوبی دیده شود و این قشر به حق و حقوقشان دست یابند و به آخرین فناوری‌های روز دنیا نیز مجهز شوند تا بتوانند هم خود و هم طبیعت را به‌خوبی حفظ کنند.

سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه به تکثیر در اسارت گونه‌های در معرض خطر انقراض به شکل یک کار تحقیقاتی نگاه می‌کنیم و همکاران ما در بحث پرورش حیات وحش به نحو مطلوب عمل می‌کنند، افزود: در خصوص گونه‌هایی که تعدادشان مناسب است نیز محیط بانان ما علی رغم کمبود نیرو نسبت به استاندارد جهانی، با جان و دل از حیات وحش کشور حفاظت و صیانت می کنند.
شهرداری باید به تکالیف خود در خصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب عمل کند

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به آسیب سگ‌های بلاصاحب و ولگرد به گونه‌های حیات وحش در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: مقدار هر چیزی از حد آستانه و معمول عبور کند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد و در خصوص سگ‌ها نیز وضعیت به همین شکل است و شهرداری باید به تکالیف خود در این خصوص عمل کند.

سلاجقه در خصوص بازار خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج در تهران نیز گفت: وجود این بازار غیرمجاز در قلب پایتخت، زیبنده نیست و با توجه به اینکه بعضا گونه‌های غیر بومی نیز در این بازار خرید و فروش و قاچاق می شوند در صورت تکثیر و رهاسازی در طبیعت مشکلات محیط زیستی بدنبال خواهد داشت که امیدوارم همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه همکاری داشته باشند تا تخلفات و قاچاق در این بازار جمع آوری شود.
مجمع خیرین محیط زیست تشکیل می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست مجمع خیرین در حال شکل‌گیری است و مراحل ثبت خود را می‌گذراند، خاطرنشان کرد: در تلاشیم مانند خیرین مدرسه ساز، مجمع خیرین محیط زیست را تشکیل دهیم تا شهروندان دوستدار محیط زیست و حیات وحش بتوانند کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را از طریق این مجمع برای محیط زیست کشور با نظارت سازمان هزینه کنند.
افتتاح و راه اندازی نخستین کلینیک سیار امداد و نجات حیات وحش

علیرضا مزینانی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران - نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه در دوماه اخیر موضوعاتی در خصوص حیات وحش استان تهران اتفاق افتاد که امکانات کامل و تجمیعی در زمان ضرورت نداشتیم، اظهارکرد: بر همین اساس در صدد تجهیز آمبولانس و راه اندازی کلینیک سیار امداد و نجات حیات وحش استان بر آمدیم تا بتوانیم در مواقع ضروری و لازم به بهترین شکل ممکن به وضعیت حیات وحش آسیب دیده و نیازمند امداد و تیمار رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه این کلینیک دارای امکاناتی همچون دامپزشک، کارشناس حیات وحش و محیط بان مجرب است، افزود: این کلینیک به انواع سلاح‌های بیهوشی، پیستول، خفت‌گیر، تور، دارو و سایر ادوات امداد و نجات حیات وحش در مواقع ضروری تجهیز شده است.

مزینانی در پایان گفت: در تلاشیم تعدادی خودروی دیگر نیز به امکانات مناسب امداد و نجات حیات وحش تجهیز کنیم و مورد بهره برداری قرار دهیم.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این بازدید از کلینیک سیار امداد و نجات حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران رونمایی و همچنین چندگونه حیات وحش را با همراهی دوستداران محیط زیست رهاسازی کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری