کد مطلب: 225
  تاریخ انتشار:  1392/02/27 - 00:12


برای اولین بار در این استان بوشهر؛

لاک‌پشت زیتونی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند مشاهده شد + عکس

تعداد گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی تگ‌گذاری شده در بوشهر به 3 گونه رسید.
download لاک‌پشت زیتونی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند

برای اولین بار در این استان بوشهر تخمگذاری لاک‌پشت زیتونی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند مشاهده شد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهندس امین طلاب، کارشناس مسئول محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست استان بوشهر گفت: یک قطعه لاک‌پشت زیتونی در سواحل پارک ملی دریایی نایبند مشاهده و پس از علامت‌گذاری رهاسازی شد.
وی افزود: با توجه این که در سواحل و جزایر استان بوشهر تا کنون تنها لانه‌گزینی و تخمگذاری لاک‌پشت‌های دریایی منقار عقابی و لاک‌پشت سبز گزارش شده بود، با انجام این دوره پایش، تعداد گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی تگ‌گذاری شده به 3 گونه رسید.
کارشناس مسئول محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: لاک‌پشت زیتونی از خانواده لاک‌پشت‌های دریایی است. این نوع لاک‌پشت ساکن خلیج‌فارس و دریای عمان است. طول لاک این لاک‌پشت به حدود 70 سانتیمتر می‌رسد. لاک این لاک‌پشت به رنگ سبز زیتونی است و به وزنی بالای 50 کیلوگرم خواهد رسید.
به گفته وی لاک‌پشت زیتونی همه‌چیزخوار است، هر دو تا سه سال یکبار تخمگذاری می‌کند و در هر بار تخم گذاری 105 تا 115 تخم می گذارد که بعد از 45 تا 70 روز بچه لاک‌پشت‌ها متولد می‌شوند.
طلاب ادامه داد: این لاک‌پشت‌ها منزوی هستند و اقیانوس را ترجیح می‌دهند. این جانوران هر سال صدها یا هزاران مایل مهاجرت می‌کنند و فقط یک بار در سال به صورت گروهی گرد هم می‌آیند. در این هنگام گونه‌های ماده برای تخم‌ریزی به ساحل می‌روند؛ سپس روی ساحل به سمت آشیانه حرکت می‌کنند که در این هنگام ممکن است تعدادشان به هزاران لاک‌پشت برسد. لاک‌پشت زیتونی دریایی ریدلی در تمام سواحل گرمسیری و نیمه گرم سیری دنیا آشیانه می‌سازد. در دوران لانه‌گذاری از باد و جریان جزر و مد کمک می‌گیرند تا به ساحل برسند.
انتهای پیام

برچسب ها: 
به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی