کد مطلب: 22368
  تاریخ انتشار:  1401/09/22 - 10:02


فعالیت‌های آبخیزداری باید در قالب برنامه‌های توسعه هفتم و هشتم به پایان برسد

ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و شرایط اقلیمی آن به گونه ای است که بر دولت واجب شده فعالیت های آبخیزداری را با مقیاس بزرگتری انجام دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ریاست جمهوری و وزیر جهادکشاورزی مقرر کردند سالانه ۱۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری در سطح کشور صورت گیرد و در قالب برنامه هفتم و هشتم توسعه کشور باید فعالیت های آبخیزداری به اتمام برسد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت، عصر روز گذشته، ۲۱ آذر در جریان سفر به شهرستان شازند اظهار کرد: ۱۲۵ میلیون هکتار از سطح کشور در معرض فرسایش آبی است و باید تحت اقدامات آبخیزداری قرار گیرد که از این میزان ۹۲ میلیون هکتار باقی مانده و مطالعات ۳۹ میلیون هکتار انجام و بخشی از آن اجرایی شده است.

وی افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده و شرایط اقلیمی آن به گونه ای است که بر دولت واجب شده فعالیت های آبخیزداری را با مقیاس بزرگتری انجام دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: اگر قرار باشد سالی یک میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام شود حدودا ۹۲ سال زمان نیاز است تا به اهداف آبخیزداری دست پیدا کنیم به همین سبب ریاست جمهوری و وزیر جهادکشاورزی مقرر کردند سالانه ۱۰ میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری در سطح کشور صورت گیرد، بر این اساس فعالیت های آبخیزداری در قالب برنامه های هفتم و هشتم توسعه کشور باید به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه این سفر نوزدهمین سفر استانی بنده است، اضافه کرد: خوشبختانه در استان مرکزی عملکرد خوبی در حوزه آبخیزداری انجام شده و با مشارکت مردم در حال دستیابی به اهداف سازمانی هستیم و امیدواریم بتوان این کارها را در سطح کشور توسعه دهیم.

نوبخت در خصوص شهرستان شازند افزود: منابع طبیعی در حوزه جلوگیری از سیل و در حوزه فرسایش، وظایفی دارد و ایجاد بند و سد خاکی  جزو وظایف این سازمان نیست.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه مردم با حداقل خسارت باید حداکثر بهره مندی را ببرند تاکید کرد: طبیعت متعلق به مردم است و باید برای حفظ آن کوشا باشند، هرچه پوشش مرتعی غنی تر باشد سطح ایستایی افزایش می‌یابد و باغات در حال احیا و مردم در حوزه کشاورزی دچار مشکل نمی شوند.

وی افزود: ظرفیت قانونی تحت عنوان "بند ب" ماده ۲۹ وجود دارد که این ظرفیت اجازه می دهد در قالب طرح های موجود در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای حفظ و احیا و توسعه و ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی، مدیریت طرح ها به مردم واگذار شود.

محمود احمدی بیغش، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از دولت قول گرفته‌ایم که تا پایان امسال ۵ میلیارد تومان در راستای آبخیزداری و تقویت رشد مرتع به این شهرستان مساعدت و کمک مالی صورت گیرد و سال آینده ۲۰ میلیارد به این ۵ میلیارد اضافه شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب