کد مطلب: 22328
  تاریخ انتشار:  1401/09/14 - 12:50


آلودگی هوا عامل بروز مشکلات جسمی و روانی در پایتخت‌نشینان بنگلادش

گزارش جدید بانک جهانی که روز گذشته (یکشنبه) منتشر شد، نشان می‌دهد مکان‌هایی با تعداد ساخت‌وسازهای بالا و ترافیک مداوم در شهر "داکا"، پایتخت بنگلادش بالاترین سطح آلودگی هوا را دارند.

گزارش جدید بانک جهانی که روز گذشته (یکشنبه) منتشر شد، نشان می‌دهد مکان‌هایی با تعداد ساخت‌وسازهای بالا و ترافیک مداوم در شهر "داکا"، پایتخت بنگلادش بالاترین سطح آلودگی هوا را دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این مناطق، ذرات ریز (PM۲.۵) که برای سلامتی بسیار خطرناک در نظر گرفته می شوند، به طور متوسط ​​۱۵۰ درصد بالاتر از دستورالعمل های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت است که معادل کشیدن حدود ۱.۷ نخ سیگار در روز محسوب می شود.

گزارش جدید بانک جهانی می‌گوید: قرار گرفتن در معرض سطح بسیار بالایی از آلودگی هوا به طور قابل توجهی خطر مشکلات تنفسی، سرفه، عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی و همچنین افسردگی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد.

در این گزارش که تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جسمی و روانی افراد ارزیابی شده، آمده است که کودکان زیر پنج سال، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و ... آسیب پذیرترین گروه ها هستند.

برای کاهش اثرات آلودگی هوا بر سلامت افراد، این گزارش اقدامات فوری از جمله بهبود خدمات بهداشت عمومی و مکانیسم‌های واکنش، بهبود سیستم‌های پایش داده‌های آلودگی هوا و سرمایه‌گذاری در سیستم‌های هشدار اولیه را توصیه می‌کند.

یکی از مقامات بانک جهانی در این باره گفت: آلودگی هوا همه را در شهرهای بزرگ دنیا در معرض خطر قرار می دهد. در سال ۲۰۱۹ میلادی، آلودگی هوا دومین عامل مرگ و میر و ناتوانی در بنگلادش بود و حدود ۳.۹ تا ۴.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور هزینه برجای گذاشت.

وی همچنین افزود: مقابله با آلودگی هوا برای رشد و توسعه پایدار کشورها حیاتی است.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا باعث مرگ ۷۸ هزار و ۱۴۵ تا ۸۸ هزار و ۲۲۹ نفر در بنگلادش در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است.

یکی از سرپرستان این گزارش گفت: آلودگی هوا باعث تغییر اقلیم می شود و تغییرات آب و هوایی، کیفیت هوا را بدتر می‌کند. با گذشت زمان، تغییرات آب و هوایی و شهرنشینی، آلودگی هوا را تشدید می کنند.

وی در ادامه افزود: بخش بهداشت بنگلادش و سایر کشورهایی که آلودگی هوا را تجربه می کنند، باید به خوبی برای مقابله با بحران بهداشتی قریب الوقوع ناشی از آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی آماده باشند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان