کد مطلب: 22307
  تاریخ انتشار:  1401/09/09 - 10:45


شکسته شدن سکوت جنگل‌های دز با بانگ گوزن‌های زرد ایرانی

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان از رهاسازی دومین گروه گوزن های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت با هدف تحقق برنامه عمل حفاظت از این گونه در جنگل‌های دز خبر داد.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان از رهاسازی دومین گروه گوزن های زرد ایرانی تکثیر شده در اسارت با هدف تحقق برنامه عمل حفاظت از این گونه در جنگل‌های دز خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، غلامرضا ابدالی با اشاره به اینکه رهاسازی گوزن در جنگل‌های دز به منظور تقویت جمعیت رهاسازی شده سال ۹۸ است که به تعداد ۱۷ راس از سایت تکثیر و پرورش استان ایلام (مانشت و قلارنگ) با ترکیب ۱۲ نر و ۵ ماده زنده‌گیری و به استان خوزستان منتقل شده بودند، گفت:  این گروه ۱۶ راسی بار دیگر از سایت مانشت و قلارنگ با ترکیب ۱۰ نر و ۶ ماده با هدف بازگرداندن گوزن زرد ایرانی به زیستگاه اصلی‌اش یعنی جنگل‌های دز و کرخه به خوزستان منتقل شدند.

وی با تاکید  بر اینکه جنگل‌های دز پس از گذشت حدود ۶۵ سال دوباره  پذیرای گوزن زرد ایرانی است، اظهارکرد: گوزن زرد ایرانی گونه‌ای که سال‌ها گمان آن می‌رفت همچون شیر ایرانی و ببر مازندران منقرض شده است اما سال ۱۳۳۴ یک راس از آن توسط زیست‌شناس آلمانی به نام «ورنر ترنزه» در منطقه کرخه استان خوزستان مشاهده شد. پس از آن در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ تیمی از سوی کانون شکار اقدام به زنده‌گیری گوزن زرد در بیشه‌زارهای کرخه کرد. شش راس گوزن زرد زنده‌گیری و به محوطه محصور ۵۵ هکتاری  دشت ناز در نزدیکی ساری منتقل شد و پروژه تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند - که روزی طعمه اصلی شیر ایرانی بود -  کلید خورد. پس از آن در سال ۸۵ سازمان اقدام به احداث مراکز متعدد در استان‌های مختلف به منظور انتقال گوزن زرد از دشت ناز ساری و تکثیر و پرورش آن در سایت‌های مختلف کرد.

به گفته ابدالی گوزن‌های زرد ایرانی در حال حاضر با جمعیت حدود ۳۰۰ راس در سایت‌های تکثیر و احیا دشت ناز ساری، جزیره اشک، میانکتل، ارسنجان، باغ شادی هرات، حلوه کرخه، میانرود دز، مانشت و قلارنگ نگهداری می‌شوند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان گفت: طی برنامه عمل حفاظت از گوزن زرد ایرانی در جهت احیای جمعیت‌های از دست رفته طبیعی این گونه به عنوان گونه در معرض تهدید در دو مرحله برنامه زنده گیری و رهاسازی با موفقیت انجام شد. با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام و موسسه حافظان حیات وحش شیردال (که در حال حاضر مجری طرح آموزش و توانمندسازی جوامع محلی در زیستگاه‌های این گونه به منظور افزایش آگاهی و کاهش احتمال شکار غیرقانونی این گونه است)، زنده‌گیری از سایت تکثیر مانشت و قلارنگ با بیهوشی، انتقال آن‌ها به جعبه‌های مخصوص حمل گوزن‌ها، جابجایی تا زیستگاه اصلی و رها سازی در زیستگاه آن در منطقه حفاظت شده دز با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، امروزه با توجه به اینکه اصلی‌ترین جمعیت گوزن زرد در ایران در محیط‌های نیمه اسارت زندگی می‌کنند، دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با تدوین برنامه عمل حفاظت گوزن زرد و اجرای دقیق و علمی نسبت به احیای جمعیت‌های از دست رفته این گونه در زیستگاه‌های اصلی آن در استان خوزستان اقدام کرده است. این دفتر با اجرای برنامه‌های میان مدت و درازمدت سعی در حفظ جمعیت شکننده این گونه را در آینده دارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان