کد مطلب: 22203
  تاریخ انتشار:  1401/08/16 - 11:01


خسارت میلیاردی فرسایش بادی به حمل و نقل ریلی و اراضی کشاورزی

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از وارد آمدن خسارات چند هزار میلیاردی فرسایش بادی و طوفان های ماسه‌ای به اماکن، تاسیسات، حمل و نقل ریلی و اراضی کشاورزی خبر داد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از وارد آمدن خسارات چند هزار میلیاردی فرسایش بادی و طوفان های ماسه‌ای به اماکن، تاسیسات، حمل و نقل ریلی و اراضی کشاورزی خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر وحید جعفریان در اولین نشست تخصصی تبادل نظر کارشناسی که روز گذشته در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، به میزان خسارت مستقیم  ناشی از فرسایش بادی و طوفان های ماسه‌ای اشاره کرد و افزود: این عوامل بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال به اماکن، تاسیسات، حمل و نقل ریلی و اراضی کشاورزی خسارت وارد می کند البته این محاسبه خسارت بر اساس سال ۱۳۷۹ بوده است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین از احیای ۸میلیون و ۷۰۰هزارهکتار از مناطق تحت‌ تأثیر و کانون‌های فرسایش بادی خبر داد و خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی برای اجرای فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی و رقومی‌سازی مطالعات و پروژه‌های اجرایی بخش بیابان از ابتدا تاکنون به مساحت ۱۳.۱ میلیون هکتار، شامل پروژه‌های نهالکاری و بوته‌کاری، مدیریت رواناب، بادشکن غیر زنده، مالچ پاشی و تله رسوبگیر انجام شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهارکرد: برنامه ملی مدیریت مناطق بیابانی و تدوین سند راهبردی و بالادستی مدیریت مناطق بیابانی در کشور با هدف استفاده از سرزمین بر اساس توان و قابلیت اکوسیستم بروزرسانی شده است و الگوی خنثی‌سازی تخریب سرزمین وعدم توازن بین تخریب‌های جدید واحیای تخریب‌های گذشته هم اکنون مورد توجه قرار دارد.

به گزارش سایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، جعفریان در پایان به ارتقای سطح اقتصادی جوامع محلی و بهره‌برداران بومی و تقویت مشارکت مردمی با رعایت قوانین و مقررات موجود، اعلام نیازهای تحقیقاتی و فناورانه کاربردی به مراکز تحقیقاتی، دانش‌بنیان و پژوهشی استان‌ها و عملیاتی کردن سند سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی اشاره کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب