کد مطلب: 22162
  تاریخ انتشار:  1401/08/07 - 15:07


لزوم ساماندهی واردات چوب به کشور برای تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت ساماندهی واردات چوب به کشور به منظور تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ضرورت ساماندهی واردات چوب به کشور به منظور تامین نیاز صنایع و حفظ جنگل‌ها تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در جلسه بررسی وضعیت صنعت چوب که پیش از ظهر امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به نیاز کشور برای واردات چوب اظهارکرد: با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها از یک سو و نیاز صنایع کشور به چوب، واردات چوب لازم و ضروری است اما می‌بایست این امر ساماندهی شود تا هم خیال صنایع از بابت تامین نیازشان راحت باشد و هم به جنگل‌های کشور آسیب نرسد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پیشنهاد یکی از استادان دانشگاه تهران مبنی بر ایجاد شورای راهبردی چوب در کشور گفت: برای این منظور می‌بایست کارگروهی متشکل از سازمان‌های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفظ نباتات همچنین وزارت صمت، نمایندگانی از دانشگاه، پژوهشگاه و صنعت تشکیل شود و در خصوص ایجاد شورای راهبردی چوب تصمی‌ گیری و در نهایت با سازمان امور اداری و استخدامی کشور وارد مذاکره شوند.

سلاجقه آزادسازی واردات چوب با پوست را اقدامی موثر در جهت اشتغال‌زایی و تامین ۱۳.۵ میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز صنایع کشور ذکر کرد.

در این جلسه، عباسعلی نوبخت – معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری - گفت: در گذشته برای احداث کارخانه‌هایی که مواد اولیه یا ثانویه آن‌ها چوب بود، مجوز سازمان منابع طبیعی نیاز بود اما متاسفانه در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد که باید وزارت صمت در این زمینه اقدام کند.

 وی در ادامه به ارایه آماری از میزان چوب مورد نیاز صنایع کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر تمام کارخانه‌هایی که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند را مبنا قرار دهیم، صنایع کشور سالانه ۱۵ تا ۱۶ میلیون مترمکعب چوب نیاز دارند.

نوبخت افزود: چنانچه کارخانه‌هایی که هم اکنون فعال هستند با تمام ظرفیت خود کار کنند، حدود ۹ میلیون مترمکعب چوب در سال نیاز است این در حالیست که هم اینک این کارخانه‌ها با ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب کار می‌کنند.

شاهپور علایی مقدم - معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات - نیز در این جلسه با اشاره به ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر آزادسازی واردات چوب با پوست گفت: از تاریخ ۹ مهر ۱۴۰۱ و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی، واردات چوب با پوست به کشور با رعایت دستورالعملی که ساعت‌ها روی آن کار شده است، آزاد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی در عین حال نیاز فعلی صنایع کشور به چوب را حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب