کد مطلب: 22126
  تاریخ انتشار:  1401/07/30 - 14:18


طرح جنگلداری اجتماعی در مرحله تدوین است

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح جنگلداری اجتماعی در مرحله تدوین است و به‌صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرایی خواهد شد.

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: طرح جنگلداری اجتماعی در مرحله تدوین است و به‌صورت آزمایشی در برخی استان‌ها اجرایی خواهد شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر نقی شعبانیان در سفر به سنندج با بیان اینکه طرح جنگلداری اجتماعی برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود، گفت: این طرح به خاطر مشکلات اقتصادی و اجتماعی‌ که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، به‌صورت نمونه و آزمایشی در برخی استان‌ها و مناطق کوچک اجرایی خواهد شد. در عین حال خیلی نباید عجله کنیم چون بر اساس شرایط اقتصادی مردم هر منطقه، کار بسیار حساس و پیچیده‌ای است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه این طرح در مرحله تدوین و هنوز اجرایی نشده است، ادامه داد: امیدواریم از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی آن در عرصه شویم چراکه کار پیچیده‌ای است و خیلی از مسائل و جوانب کار باید در نظر گرفته شود.

شعبانیان اظهار امیدواری کرد که از طریق اجرای طرح جنگلداری اجتماعی گامی مثبت در جهت مدیریت جنگل‌ها برداشته شود و اضافه کرد: در دنیا و کشور ما با سابقه اجرای طرح‌های منابع طبیعی، به این نتیجه رسیده‌ایم که تنها راه مدیریت جنگل‌هایی که ارتباط مردمی بالایی (با بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد ارتباط مردم با جنگل) دارند، اجرای طرح‌های اجتماعی است، یعنی مردم باید به عنوان عضو و محور اصلی اینگونه طرح‌ها در نظر گرفته شوند تا شاهد مدیریت پایدار جنگل‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح در هر استان به صورت آزمایشی و مقدماتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ هکتار در مرحله اول پیش بینی شده است، ادامه داد: طبق ارزیابی انجام شده و بر اساس نظر کارشناسان و بیش از ۹۰ درصد مردمی که با منابع طبیعی در ارتباط هستند، مدیریت پایدار جنگل‌ها و احیا و حفظ آن، با محوریت مردم قابل تحقق است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور محل اجرای طرح جنگلداری اجتماعی را در مرحله اول منطقه زاگرس عنوان کرد و ادامه داد: این طرح قابلیت اجرا در مناطق شمالی و دیگر نقاط کشور هم دارد اما نباید عجله کرد ضمن اینکه در این مدت در فضای مجازی، روستاها و مردم مرتبط با منابع طبیعی نظرسنجی‌ کردیم که آیا طرح اجرا شود یا نه؟

شعبانیان با اشاره به اینکه این طرح در ۷۰ درصد جنگل‌های دنیا با ارتباط مردمی ۵۰ درصد اجرا شده است، تاکید کرد: اگر طرح و الگوی درستی داشته باشیم، دیگر سازمان‌ها هم به کمک ما خواهند آمد، همچنان که استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز حمایت‌های خوبی داشته‌اند.

وی اجرای طرح جنگلداری اجتماعی را نیازمند اعتبار زیاد و اختصاص آن در بودجه سال آینده دانست و افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای تدوین این طرح در استان‌ها متفاوت است. به عنوان مثال برای کردستان از ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، جنگل‌های کشور را بیمار و تعادل اکولوژیک آن را به هم خورده توصیف کرد و یادآور شد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که اقدامات انجام شده به صورت مسکن است و اگر می خواهیم مساله را حل کنیم و در بلندمدت باید تعادل اکولوژیکی جنگل‌ها برقرار شود تا دیگر شاهد طغیان حشره‌ای نباشیم.

شعبانیان گفت: معتقدم جنگل‌های پایدار با شاخص‌های پایدار حتی اگر مورد هجمه آفات خارجی باشد، جای نگرانی نیست چراکه جنگل می‌تواند خود را بازسازی کند.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه اظهارکرد: این ساختار باید دیده و منافع مردم در عرصه‌های جنگلی تامین شود، یعنی گره زدن احیای جنگل با منافع مردم، مایه رضایت بهره‌برداران نیز خواهد شد.

شعبانیان افزود: اگر بخواهیم یک اکوسیستم ارزشمند مانند جنگل را حفظ کنیم باید هزینه کنیم و فرصت طلایی به وجود آمده است، ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی نیز نسبت به این مساله حساس شده است و بر ضرورت احیای زاگرس به عنوان تنطیم کننده چرخه آب و مانع گسترش ریزگردها تاکید دارد.

وی افزود: علاوه بر اهمیت دادن رییس جمهوری به حفظ جنگل، جلسه ای درسطح دولت تحت عنوان کمیته احیای جنگل‌های زاگرس تشکیل می‌شود که نشان از حساسیت دولت نسبت به این قضیه و فرصت خوبی برای حفظ این عرصه‌ها است، همچنانکه نمایندگان مجلس در استان‌های زاگرس‌نشین و کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این زمینه همگام هستند.

قاچاق چوب معضلی در سراسر کشور

شعبانیان قاچاق چوب را معضلی در سراسر کشور خواند و ادامه داد: قیمت چوب نسبت به شش سال قبل چندین برابر شده، حتی در برخی گونه‌ها ۴۰ برابر افزایش یافته که این مهم از دلایل اصلی قاچاق چوب است.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش قاچاق چوب را مشکلات اقتصادی و معیشتی روستاییان عنوان کرد و یادآور شد: با وجود عوامل ذکر شده، طبیعی است که قاچاق چوب در کشور روند افزایشی داشته باشد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از ارائه آمار قاچاق چوب خودداری کرد و گفت: باید ریشه‌ای این مشکل را حل کنیم و همین طرح جنگلداری اجتمادی، مانعی برای قاچاق چوب خواهد بود چرا که در طرح مذکور مردم منافعشان را مراقبت از جنگل می‌دانند.

شعبانیان تاکید کرد: سازمان منابع طبیعی به‌شدت با قاچاق چوب برخورد می‌کند و در این زمینه کوتاهی نمی‌کند البته مراجع قضایی هم در این قضیه همگام هستند که جای بسی خرسندی است.

نقی شعبانیان در ادامه اظهارکرد: در مجموع آتش سوزی جنگل‌ها در سه چهار سال اخیر به‌ویژه سال جاری، روند کاهشی بسیار خوبی داشته است که نشان از ارتقای فرهنگ عمومی نسبت به حفظ جنگل‌ها دارد.

وی یکی از دلایل کاهش آتش‌سوزی را مجهز بودن سازمان و ادارات منابع طبیعی در استان‌ها از نظر مکانیکی و پایش دانست و ادامه داد: مهمترین عامل موثر بر کاهش آتش‌سوزی‌ها، ارتقای فرهنگ مردمی بوده است که به واسطه فعالیت دسته‌جمعی در کل کشور و همکاری سمن‌ها و رسانه‌ها این اتفاق مثبت افتاده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: امروز در کردستان بندرت اتفاق می‌افتد فردی در جنگل اقدام به روشن کردن آتش کند و آن را خاموش نکند؛ موضوعی که ۱۰ سال پیش کمتر دیده می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور، شعبانیان با اشاره به مقاومت برخی گونه‌های جنگلی در مقابل آتش سوزی، گفت: بررسی شده است تا گونه‌هایی در جنگل و پارک‌ها غرس شود که در مقابل حریق مقاومت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب