کد مطلب: 22036
  تاریخ انتشار:  1401/07/04 - 15:04


تبدیل تهدید سیل به فرصت با اجرای طرح‌های آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری قرار دارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور گفت: بیش از ۴۰ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور در حوزه‌های شهری قرار دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ابوطالب قزلسفلو افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در ستاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، از ۴۰ میلیون هکتار وسعت حوزه آبخیز شهری، تاکنون  در ۱۲ میلیون هکتار آن مطالعات تفضیلی - اجرایی ، در ۶ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در حال انجام است و سه میلیون هکتار آن نیز در دست اقدامات و فعالیت‌های اجرایی قراردارد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی کشور همچنین تصریح کرد: بارش‌های امسال ۲۴ استان، ۱۱۵ شهرستان و ۲۲۴ حوزه آبخیز کشور را درگیر کرده و سطحی معادل ۶ میلیون هکتار را تحت تاثیر سیل قرار داده است.

وی مجموع بارش‌های سال جاری را ۲.۵ میلیارد متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: از این میزان ۱.۵ میلیارد مترمکعب حجم سیلاب بوده است.

قزلسفلو با بیان اینکه هدف از مدیریت سیلاب جلوگیری از تلفات جانی و کاهش خسارت سیل است، تصریح کرد: حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب از این سیلاب‌ها توسط سازه‌های آبخیزداری مدیریت شده است و در جاهایی که اقدامات آبخیزداری انجام نشده خسارت های بیشتری به ابنیه، پل ها، تاسیسات و جاده ها و اراضی زراعی و باغی وارد شده است.

وی گفت: بخش زیادی از سازه‌هایی که ایجاد شده ظرفیت نفوذپذیری خوبی داشته و آب‌ها را به سفره‌های زیرزمینی هدایت کرده است.

مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری با کارکردهایی که دارد، می‌تواند تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند.

قزلسفلوهمچنین یادآور شد: الگوی بارش‌ها اکنون در جهان دچار تغییر شده است و ما باید در کنار انجام اقدامات آبخیزداری خود را با این شرایط سازگار کنیم.

وی همچنین اظهارکرد: در سال جاری مطالعات مناطق مسکونی در اولویت قرار گرفته است تا امنیت این مناطق برای جلوگیری از مخاطرات مورد توجه قرار گیرد.

قزلسفلو در ادامه گفت: در قانون برنامه ششم توسعه انجام ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری پیش بینی شده  که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته بیش از ۶۰ درصد آن اجرایی شده و تحقق پیدا کرده است.

مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی گفت: مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی بر اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از خسارت سیل و حفظ پوشش گیاهی و حفظ منابع آب و خاک تاکید دارند و اگر تامین اعتبارات لازم انجام شود می توان طی دو برنامه پنج ساله هفتم و هشتم عملیات آبخیزداری را در تمامی حوزه‌ها به پایان رساند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی کشور قزلسفلو سرانجام درباره لایحه جامع آبخیزداری نیز گفت: سازمان منابع طبیعی نظرات خود را در این باره  به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تا در مرحله بررسی کمیسیون های تخصصی دولت قرار گرفته است سپس برای تصویب تسلیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب