کد مطلب: 21979
  تاریخ انتشار:  1401/06/22 - 15:42


۲۵ درصد آب‌های سطحی زاگرس از لرستان جاری می‌شود

مدیرکل منایع طبیعی لرستان گفت: ۲۵ درصد آب‌های سطحی زاگرس از استان ما جاری می‌شوند.

مدیرکل منایع طبیعی لرستان گفت: ۲۵ درصد آب‌های سطحی زاگرس از استان ما جاری می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، شیرزاد نجفی، در جلسه کارگروه ملی مدیریت چرا، کنترل پروانه دام و ساماندهی کوچ که در خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: لرستان جزء استان‌های زاگرسی است که حدود ۶۲ درصد جمعیت شهری و ۳۸ درصد جمعیت روستایی ماست.

وی افزود: لرستان با توجه به داشتن مراتع غنی و تنوع آب و هوایی از دیرباز دارای رونق آب و هوایی بوده و طبق آخرین آماری که کاداستر کردیم در سطح استان حدود ۸۶۳ هزار مراتع و حدود یک میلیون ۲۱۷ هزار هکتار جنگل داریم.

نجفی با اشاره به این‌که پوشش گیاهی استان به لحاظ تنوع و ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی که داریم بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: ما در مکانی واقع شدیم که کمترین ارتفاع از دریا را در آن در شهرستان پلدختر ۳۰۰ متر و در اشترانکوه ۴۰۰۰ متر را داریم که از نظر تنوع اقلیمی جز استان‌های دارای تنوع است.

مدیرکل منایع طبیعی لرستان عنوان کرد: ۲۵ درصد آب‌های سطحی زاگرس از استان ما جاری می‌شوند که با توجه به توپوگرافی که داریم در مواقع تر سالی با سیل و در مواقع خشکسالی با کمبود شدید منابع آبی روبرو هستیم که جز چالش‌های اساسی استان است.

وی افزود: در استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل داریم و جزء استان‌های رتبه اول در حوزه رویشی زاگرس هستیم، اگر مراتع را تقسیم‌بندی کنیم، با توجه به این‌که ظرف چند سال گذشته چرای دام‌ها بیشتر شده این منابع ما به شدت پایین می‌آید.

نجفی ادامه داد: در استان ۱۰۹۹ سامانه عرفی داریم که حدوداً یک میلیون و ۷۷۶ هزار هکتار از مراتع را در بر می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ تا امروز برای ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع طرح تهیه کردیم و این کار را در سطح استان ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که فرآیند کوچ را در پیش داریم، عنوان کرد: در تقویم کوچ که در نظر گرفته شده دامداران باید ۱۵ آبان‌ماه و ۱۵ اردیبهشت‌ماه کوچ کنند که اکثر دامداران اواخر مهرماه و اسفندماه شروع به کوچ می‌کنند و یکی از چالش‌های اساسی ما محسوب می‌شود.

نجفی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی امروز ما تنش آب و هواست، وضعیت بارش امسال نسبت به سال گذشته بدتر بوده و اعلام کردند پاییز اصلاً بارندگی نداریم، لذا ما باید زمان کوچ عشایر را مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان بیان کرد: سازمان امور عشایری باید تهیه علوفه را برای دام‌های عشایر در نظر بگیرد، کل مراتع و عرصه منابع طبیعی کشور را کاداس کردیم، توقع داریم نقشه مسیری و مکان عشایر را به ما بدهید که در نقشه‌های کاداس جانمایی و محصور شوند.

وی بیان کرد: تنها استانی که بیشترین خسارت را در راستای کوچ عشایر متحمل می‌شود لرستان است، عشایر هفت استان دیگر از لرستان رد می‌شوند و مراتع ما جوابگوی دام‌های آن‌ها نیست، اگر امکان داشته باشد توجه ویژه‌ای در بحث اعتبارات و امکانات به لرستان صورت بگیرد.

نجفی تأکید کرد: دامداران استان‌های اصفهان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و ... همه از استان ما رد می‌شوند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب