کد مطلب: 21955
  تاریخ انتشار:  1401/06/19 - 13:11


میوه‌های عجیب و غریب حاصل تغییرات آب‌ و هوایی است؟

امسال موج گرما و خشکسالی زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه محصولات میوه و سبزی‌ها شکل عجیبی به خود گرفته‌اند.

امسال موج گرما و خشکسالی زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه محصولات میوه و سبزی‌ها شکل عجیبی به خود گرفته‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مطالعه‌ای تخمین می‌زند با وجود اینکه صدها میلیون نفر با گرسنگی روبه‌رو هستند، ۴۰ درصد غذا هدر می‌رود و همین ضایعات مواد غذایی عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

موج گرما و خشکسالی رکوردشکن امسال پیامدهای زیادی داشته است. کوچکتر کردن میوه‌ها و سبزی‌ها چیزی است که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند اما کشاورزان می‌گویند این چیزی است که اتفاق می‌افتد و آن‌ها از خریداران می‌خواهند که به محصولات با شکل عجیب پشت نکنند.

محصولات زراعی در بسیاری از زمین‌های کشاورزی که تابستان خشک اکثر کشورهای جهان را  تجربه کرده‌اند، تغییر شکل داده‌اند. کشاورزان سرزمین اصلی اروپا و بریتانیا از جمله مناطقی است که با خشکسالی مقابله می‌کنند و گروه‌های کشاورزی می‌گویند که اگر سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای میوه‌ها و سبزی‌های متفاوت را نپذیرند، ممکن است افزایش بیشتری در قیمت مواد غذایی وجود داشته باشد.

دور انداختن میوه‌ها و سبزی‌ها صرفا به این دلیل که اندازه یا شکل مناسبی ندارند، به اتلاف مواد غذایی جهانی کمک می‌کند و نگرانی‌های دیرینه‌ای در مورد چگونگی دور ریختن مواد غذایی که باعث افزایش گرسنگی و بحران آب‌ و هوا می‌شود، وجود دارد.

تخمین زده می‌شود بیش از ۸۲۰ میلیون نفر دچار سوءتغذیه یا گرسنگی هستند و عرضه مواد غذایی به برخی از نقاط جهان به دلیل جنگ در اوکراین مختل شده است.

حجم عظیم غذای مصرف نشده نیز بحران آب‌ و هوا را تسریع می‌کند.

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل، در این خصوص می‌گوید: اگر اتلاف و از دست‌ دادن مواد غذایی را به‌ عنوان یک کشور در نظر بگیریم، احتمالا سومین منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. پس بیایید همه با دقت خرید کنیم، خلاقانه بپزیم و هدر دادن غذا را در هر جایی از نظر اجتماعی غیر قابل قبول کنیم.

تاثیر بر آب‌ و هوا فقط نتیجه هدر رفتن انرژی برای تولید مواد غذایی نیست که هرگز مصرف نمی‌شوند. هنگامی که مواد غذایی در مکان‌های دفن زباله پوسیده می‌شوند، گاز گلخانه‌ای قدرتمند متان آزاد می‌شود که همین موضوع عامل اصلی گرم‌ شدن زمین است.

مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزی‌های بی‌کیفیت برای حل این مشکلات کافی نیست اما می‌تواند کمک کند.

باید توجه داشت کشاورزان با آینده‌ای سخت به دلیل رشد متفاوت محصولات ناشی از گرم‌ شدن کره زمین روبه‌رو هستند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی