کد مطلب: 21933
  تاریخ انتشار:  1401/06/14 - 15:18


وجود ۱۲۸ نهالستان در کشور

در کشور حدود ۱۲۸ نهالستان وجود دارد که هر کدام از این نهالستان‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید نهال دارند و ما باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دیگر دستگاه‌ها برای احیای آن‌ها بهره گیریم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های منابع‌طبیعی باید با شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود در منابع طبیعی انجام شود، گفت: در کشور حدود ۱۲۸ نهالستان وجود دارد که هر کدام از این نهالستان‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید نهال دارند و ما باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی و دیگر دستگاه‌ها برای احیای آن‌ها بهره گیریم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در جلسه بررسی وضعیت نهالستان‌ها، تولید نهال و تولید بذر که در سازمان منابع طبیعی برگزار شد، گفت: کشورهای همسایه ایران از جمله عربستان، پاکستان و ترکیه درصدد هستند که در بازه‌های زمانی مشخص ۵ تا ۱۰ ساله به میزان یک میلیارد و بیشتر در عرصه سرزمینی نهال بکارند و ایران نیز با توجه به شرایط اقلیمی خود از انجام نهال‌کاری با مشارکت همگانی مستثنی نیست.

وی ادامه داد: نهالستان‌های منابع طبیعی به جز چند استان وضعیت مناسبی ندارند و به خاطر عدم پیگیری‌های لازم و بعضاً مشکلاتی همچون کمبود نیروی انسانی متخصص و کمبود اعتبارات سبب شده است تا مشکلات نهالستان‌ها بیشتر شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی رایزنی و ایجاد ارتباط با سایر دستگاه‌های مرتبط با منابع طبیعی را امری لازم و ضروری دانست و گفت: جالب نیست که اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منابع‌طبیعی را صرفاً به اعتبارات دولتی متکی بدانیم بلکه باید با شناسایی ظرفیت‌های قانونی موجود در منابع طبیعی -  که فراوان هستند - بتوانیم برای تامین و تجهیز نهالستان‌ها و تقویت ایستگاه‌های تولید نهال و بذر اقدام کنیم.

وی در ادامه خواستار سند دار شدن تمامی نهالستان‌های کشور شد و تاکید کرد: هر میزان از سطوحی از نهالستان‌ها که ظرفیت تولید بذر و نهال در آن‌ها وجود ندارد باید با ایجاد پوشش گیاهی لازم نسبت به حفاظت آن‌ها اقدامات لازم انجام شود.

نوبخت در ادامه از وجود ۱۲۸ نهالستان در شمال و خارج از شمال کشور خبرداد و گفت: هر کدام از این نهالستان‌ها ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه تولید نهال دارند و ما باید ظرفیت‌های بخش خصوصی و دیگر دستگاه‌هایی را که فعالیت‌هایشان مرتبط و در عرصه‌های منابع طبیعی انجام می‌شود در جهت احیای و توانمندسازی این نهالستان‌ها بکار بگیریم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نوبخت در خاتمه جهت تصمیم‌گیری و عملیاتی کردن تولید یک میلیارد نهال در کشور خواستار تشکیل ستاد اجرایی با عضویت معاونت امورجنگل، حفاظت و امور اراضی، معاونت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان و مدیریت پشتیبانی و برنامه‌ریزی و همچنین تنی چند از کارشناسان خبره در این حوزه‌ها شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب