کد مطلب: 21904
  تاریخ انتشار:  1401/06/09 - 12:58


می‌توان از فاجعه شدن حوادث طبیعی پیشگیری کرد

در گزارش سازمان ملل تاکید شده است: میتوان از تبدیل شدن حوادثی همچون آتش سوزی و سیل به یک فاجعه جلوگیری کرد.

در گزارش سازمان ملل تاکید شده است: میتوان از تبدیل شدن حوادثی همچون آتش سوزی و سیل به یک فاجعه جلوگیری کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این گزارش آمده است: با اقداماتی میتوان از تبدیل شدن خطراتی از قبیل زمین لرزه، سیل، موج گرما و آتش سوزی جنگلی به بلایای تهدید کننده زندگی جلوگیری کرد.

در دوره زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ شاهد وقوع بلایای فاجعه بار در سراسر جهان بوده‌ایم که موج گرما در ایالت بریتیش کلمبیا، آتش سوزی‌های جنگلی در منطقه مدیترانه، سیل در نیجریه و خشکسالی در تایوان از جمله آنهاست. حدود ۱۰ هزار نفر بر اثر وقوع این حوادث جان خود را از دست داده و حدود ۲۸۰ میلیون دلار خسارت وارد شده است.

این گزارش نشان می دهد که بسیاری از این بلایای طبیعی دارای علل مشترک هستند. همچنین به گفته نویسندگان این گزارش راهکارهای پیشگیری یا کنترل این حوادث نیز به یکدیگر مرتبط هستند.

به گفته نویسندگان این گزارش، بلایای طبیعی که در مناطق کاملا مختلف از جهان اتفاق می افتد در نگاه نخست به نظر میرسد که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند. اما با بررسی جزئیات آنها مشخص میشود که این حوادث از عوامل مشابهی ناشی میشوند که به طور مثال میتوان به انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

این تیم تحقیقاتی برای به هم مرتبط کردن این حوادث، سطح زیرین هر فاجعه را مورد بررسی قرار داده و محرک‌هایی را شناسایی کردند که در گام اول شرایط وقوع آنها را فراهم میکنند. به طور مثال، جنگل زدایی موجب فرسایش خاک شده که در نتیجه زمین را مستعد حوادثی همچون رانش زمین، خشکسالی و گرد و غبار میکند.

همچنین مرتبط بودن این حوادث به عوامل ریشه‌ای و محرک‌ها ختم نمی شود، بلکه چه افراد و چه مواردی بیشتر در معرض خطر هستند، شامل میشود. گروه‌های آسیب‌پذیر هم در سکونتگاه‌های انسانی و هم در اکوسیستم‌های طبیعی بیشترین آسیب را از این بلایا می‌بینند.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان ملل، هرچند، راه حل ها نیز به هم مرتبط هستند به این معنی که یک نوع راهکار می تواند در چندین زمینه برای کاهش تاثیر بلایا در نقاط مختلف جهان اعمال شود. علاوه بر این، چندین راه‌حل برای مقابله با یک حادثه وجود دارد و زمانی که در کنار یکدیگر اعمال شوند، قوی ‌ترین راه‌حل‌ها هستند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان