کد مطلب: 21895
  تاریخ انتشار:  1401/06/08 - 11:39


تأثیر آب سبز بر تولید غذا و تنوع زیستی

آب سبز به آب ذخیره شده در خاک اشاره دارد که برای رشد گیاهان در دسترس است.

نتایج مطالعه جدید به رهبری دانشگاه آلتو در فنلاند نشان داد که در حال حاضر تولید مواد غذایی که یکی از بزرگ‌ترین عوامل فشارآورنده بر سیاره ماست به‌طور قابل‌توجهی با تعامل فرآیندهای سیستم زمین که فعالیت‌های طبیعی سیاره را در یک وضعیت قابل سکونت و ثمربخش نگه می‌دارد، چالش برانگیزتر شده است و شامل ترسیب کربن خاک در جنگل‌ها یا خروج مواد مغذی به سیستم‌های آب شیرین می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، دانشمندان اظهار کردند: فعل و انفعالات پیچیده بین این فرآیندها، مرزهای آنها را به چالش می‌کشد و بر عملکرد آنها تأثیر می‌گذارد.

محققان دانشگاه استرالیا اظهار کردند که تولید مواد غذایی عامل اصلی استرس‌های زیست‌محیطی است که بر کاهش تنوع زیستی، آب‌وهوا و بهره‌برداری بیش از حد از منابع دریایی تاثیر می‌گذارد.

ما باید تولید مواد غذایی را به روشی پایدار آغاز کنیم؛ با ارزیابی تعامل فرآیندهای سیستم زمین، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که هنگام طراحی و اجرای سیاست‌های تولید غذا و کشاورزی در نظر گرفته می‌شوند.

با بررسی و توصیف فرآیندهای مختلف سیستم زمین، محققان نحوه استفاده از آنها را برای توسعه تکنیک‌های تولید مواد غذایی پایدارتر نشان دادند. این تحقیق چندین تعامل محوری مانند تأثیر آب سبز بر تولید غذا و تنوع زیستی را نشان داد که اغلب نادیده گرفته می‌شوند.

آب سبز به آب ذخیره شده در خاک اشاره دارد که برای رشد گیاهان در دسترس است.

محققان توضیح دادند که آب سبز نقش مرکزی در تعامل و تنظیم تمام فرآیندهای دیگر زمین مانند تنوع زیستی و جریان آب دارد. ما به ارتباطات بهتری نیاز داریم، به این معنی که مقامات مسئول در زمینه‌هایی مانند سیاست کشاورزی و سیاست دریایی باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

دانشمندان استدلال می‌کنند که بیشتر چالش‌ها از شبکه پیچیده‌ای از تعاملات بین اقیانوس، آب شیرین و زیست‌کره‌ ناشی می‌شود. تصدیق این تعاملات و مرزها برای حفظ ثبات و انعطاف‌پذیری در سیستم‌های زمین بسیار مهم است.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Sustainability منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها