کد مطلب: 21888
  تاریخ انتشار:  1401/06/07 - 16:17


اجرای ۴۰۰ پروژه فاقد مجوز محیط زیستی متوقف شد

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست گفت: اجرای ۴۰۰ پروژه فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی متوقف شد که با این کار حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان صرفه جویی شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست گفت: اجرای ۴۰۰ پروژه فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی متوقف شد که با این کار حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان صرفه جویی شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
محمود یکه‌یزدان‌دوست روز دوشنبه در نسبت خبری به مناسبت هفته دولت افزود: گزارش ارزیابی پیشگیری از اثرات بالقوه پروژه ها قبل از اجرا است از این رو دریافت کجوز زیست محیطی برای ما بسیار حایز اهمیت است ، اگر پروژه ای عوارض و تعارضات زیست محیطی دارد مثلا مانند فعالیت در جنگل های هیرکانی ، مجوز اجرای آنرا صادر نخواهیم کرد.

وی اظهارداشت: در یک سال گذشته ۷۲ گزارش واصل شده است که در ۳۱ جلسه مورد بررسی قرار گرفت؛ از این تعداد با ۸ پروژه موافقت، ۳۰ پروژه موافقت مشروط، ۱۰ پروژه مخالفت و قرار شد ۲۴ پروژه دوباره بررسی شود، برای هر گزارش ۵۵۰ نفر ساعت کار شده و قرار است چالش های زیست محیطی هر استان جمنع بندی و در یک سند به استان ها ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در روند اجرای هر پروژه مثلا وزارت صمت نوع تولید را می‌بیند اما سازمان محیط زیست ضوابط استقرار، فرایند تولید و میزان تولید را می‌بیند که در این بخش با هم تناقض داریم و در صدد رفع آن هستیم.

یکه‌یزدان‌دوست گفت: سال گذشته ۱۹ دستورالعمل از جمله پرورش آبزیان، فعالیت معادن ذغال سنگ، تولید سیمان و گچ تهیه شد و قرار است امسال هم یک سری دستورالعمل‌های جدید دیگر تهیه شود.

به گفته وی به روزرسانی مدیریت سبز هم از دیگر فعالیت های این دفتر است که تلاش می شود تا بر فناوری های نو تکیه شود.

پروژه انتقال نفت میدان سهراب ارزیابی محیط زیستی ندارد

وی به چالش هایی در روند ارزیابی گزارش ارزیابی محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از چالش هایی که در این بخش وجود دارد طرح های نیمه کاره است، در واقع برخی پروژه ها بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی کارشان را آغاز می‌کنند و به اصطلاح می خواهند سازمان را در عمل انجام شده قرار دهند اما ما در این زمینه تابع قوانین خود هستیم؛ مثلا در میدان نفتی سهراب در خوزستان در بالای هورالعظیم دو چاه توسط وزارت نفت احداث شده اما گزارش ارزیابی محیط زیستی ندارد اما حالا که پروژه انتقال نفت آن به ما رسیده با مقاومت سازمان مواجه شده اند بر این اساس رییس سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر نفت جلسه داشت تا موضوع بررسی شود.

گازوییل زیر ۴۰ درصد با استانداردها تطابق دارد

همچنین مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تلاشیم تا از طریق شرکت های دانش بنیان تجهیزات ایران ساخت را برای پایش استفاده کنیم، ۲۴۰ ایستگاه پایش هوا متعلق به سازمان محیط‌زیست و ۱۵۰ ایستگاه مربوط به شهرداری ها در کشور کار پایش آلاینده ها را انجام می دهد، طول عمر این دستگاه ها ۳ تا ۱۰ سال است اما بیشتر این دستگاه ها عمرشان را کرده اند و باید جایگزین شوند که البته نیاز به اعتبار دارد.

هلیا کعبی افزود: علاوه بر پایش آلاینده ها هوا، رودخانه های کشور را هم پایش می کنیم، برای ۱۵۶ رودخانه ۷۵۰ ایستگاه پایش فعالیت می کند که از رودخانه ها به صورت فصلی نمونه برداری می شود، همچنین ۱۵۰ واحد خدماتی، معدنی، صنعتی در کشور وجود دارد که تمام آنها خروجی دارند که برای کنترل اینکه آلاینده هستند یا خیر؛ از تعدادی آزمایشگاه های معتمد خواستیم که در پایش به ما کمک کنند.

وی تاکیدکرد: از این تعداد ۲۲ هزار واحد بسیار تاثیرگذار هستند که به طور متوسط در طول سال می توانیم فقط یک بار خروجی آنها را پایش کنیم، همچنین بیمارستان ها را هم از لحاظ پسماندهای بیمارستانی مدام پایش می کنیم ، ۶۰ بیمارستان مرکز دریافت پسماند دارند که به تجهیزات کنترل آلودگی هوا مجهز هستند که ماهانه پایش می شوند.

کعبی گفت: پایش سوخت وظیفه ما نیست چون سازمان منابع انتشار را پایش می‌کند اما چون مقوله مهمی است از این رو به صورت رندومی ایستگاه‌های سوخت را پایش می‌کنیم که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد پارامترهای بنزین از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما گازوییل زیر ۴۰ درصد با استانداردها تطابق دارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری