کد مطلب: 21864
  تاریخ انتشار:  1401/06/05 - 12:14


ناکامی کشورها در تصویب معاهده جهانی حفاظت از اقیانوس‌ها

تلاش‌ها برای تصویب معاهده جهانی حفاظت از اقیانوس‌ها با شکست مواجه شد.

تلاش‌ها برای تصویب معاهده جهانی حفاظت از اقیانوس‌ها با شکست مواجه شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پنجمین اقدام و تلاش برای تصویب قرارداد جهانی به منظور حفاظت از اقیانوس‌ها و حیات دریایی شکست خورد.

مذاکرات انجام گرفته برای تصویب معاهده دریای آزاد سازمان ملل برای مدت دو هفته در نیویورک در جریان بود اما دولتها نتوانستند در مورد بندها و شرایط آن به توافق دست پیدا کنند.

به رغم آنکه دو سوم از اقیانوسهای جهان به عنوان آب‌های بین المللی در نظر گرفته میشوند، تنها از ۱.۲ درصد آنها محافظت میشود. فعالان محیط زیستی این شرایط را " فرصت از دست رفته" خوانده‌اند.

آخرین توافق بین المللی با موضوع حفاظت از اقیانوس‌ها ۴۰ سال قبل یعنی در سال ۱۹۸۲ به تصویب رسید. در این توافق نامه منطقه‌ای موسوم به دریاهای آزاد تشکیل شد- آب‌های بین المللی که بر اساس آن تمامی کشورها از حق صید، کشتیرانی و انجام تحقیقات برخوردارند.

حیات موجودات دریایی که خارج از مناطق حفاظت شده زندگی میکنند در معرض خطر فزاینده ناشی از تغییرات اقلیمی، صید بی رویه و تردد کشتی‌ها قرار دارند.

طی دو هفته گذشته ۱۶۸ عضو معاهده اولیه از جمله اتحادیه اروپا گرد هم جمع شدند و تلاش کردند نا به توافق جدیدی دست پیدا کنند.

کارشناسان با تاکید بر ضرورت دستیابی به توافق اظهار داشتند که دریاهای آزاد قلب کره زمین هستند. آنچه در دریاهای آزاد اتفاق می افتد بر جوامع ساحلی، صنعت شیلات، تنوع زیستی و موارد دیگر تاثیر میگذارد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی