کد مطلب: 21853
  تاریخ انتشار:  1401/06/03 - 13:38


۱۸ نکته درباره فواید بیابان‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی آن

بیابان یک زیستگاه است که با عواملی همچون کاهش بارندگی در طول یک دوره بسیار بلندمدت تاریخی ایجاد می‌شود.

در بسیاری از مواقع برای بیابان‌ها از واژه بیابان‌زدایی استفاده می‌شود که این واژه درست نیست چرا که بیابان‌ها زیستگاه‌های مستقلی هستند و موجودات خاصی در آن‌ها زندگی‌ می‌کنند. این موجودات نیز تنوع بالایی دارند و بسیاری از آن‌ها نیز در خطر انقراض هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، برخی از افراد بر این باور هستند که بیابان اقلیم نامناسب و فاقد هرگونه کارکرد مثبت است و باید آن را از بین برد اما بیابان سرزمین گسترده‌ای است که به نوعی از آن به عنوان یک منطقه خشک و کم‌باران در جغرافیای کره زمین یاد می‌شود و به خاطر بارندگی کم سالیانه دارای پوشش گیاهی کمی نیز است‌.

بیابان‌ها زیستگاه‌های شناخته شده جغرافیایی هستند و موجودات خاصی را دارند که در زیستگاه‌های دیگری قادر به ادامه حیات نیستند. هرکدام از گونه‌های متفاوت بیابانی نقش مهمی در اکوسیستم دارند و نبود هر یک از آن‌ها در زیستگاه خلاء ایجاد می‌کند. در ادامه به ۱۸ نکته درباره بیابان و گونه‌های بیابانی می‌پردازیم:

*بیابان یک زیستگاه است که با عواملی همچون کاهش بارندگی در طول یک دوره بسیار بلندمدت تاریخی ایجاد می‌شود.

*در بیابان‌ها میزان بارندگی بسیار پایین است و هیچ رودخانه دائمی ومنبع آبی در آن وجود ندارد و تمام آب موجود در آن از نزولات آسمانی و یا بستر آب‌های زیرزمینی فشرده تامین می‌شود.

*مناطق بیابانی در کنار مشکلات فراوان برای انسان‌ها مانند ریزگردها و طوفان‌های گردوغبار، مزایای متعددی نیز دارد، از جمله مطالعات نجومی چون از گذشته مناطق بیابانی به علت کمبود رطوبت و آلودگی کم دارای آسمانی صاف با درخشش زیاد ستارگان بوده‌اند.

*منابع معدنی متعدد با ارزش مانند مس و آهن در این اقلیم خشک وجود دارد.

* تولید انرژی خورشیدی در بیابان‌ها به علت تابش شدید آفتاب و تولید انرژی باد به علت وزش باد دائمی امکان‌پذیر است.

*در دنیا به علت دوری از مراکز جمعیتی و شهرها، بیابان‌ها بهترین مکان برای آزمایش‌ها و مانورهای نظامی هستند.

*شترداری و پرورش‌ شتر در مناطق خاص و ویژه‌ای امکان‌پذیر است که منحصرا در  بیابان‌ها می‌توان پرورش این دو گونه را انجام داد.

*این مناطق نیاز به توجه خاص و ویژه‌ای برای نحوه بهره‌برداری و میزان استفاده از منطقه دارند.

*بیابان‌ها زیستگاه‌های شناخته شده جغرافیایی هستند و موجودات خاص خود را دارند؛ موجوداتی که در هیچ زیستگاه دیگری حیات ندارند.

*همانطور که در قطب شمال و جنوب گونه‌های خاصی همچون انواع پنگوئن، خرس قطبی، روباه قطبی و ...وجود دارد، دربیابان نیز گونه‌هایی هستند که تنها در این زیستگاه زندگی می‌کنند.

*این گونه جانوری در دو زیستگاه ایران وجود دارد؛ یکی در منطقه حفاظت‌شده توران در جنوب استان سمنان که حدود ۲۵۰ فرد گورایرانی در آن موجود است و دیگری منطقه حفاظت شده بهرام‌گور در جنوب شرقی استان فارس که ۱۲۰۰ فرد گور ایرانی در آن نگهداری و یک گونه در حال انقراض محسوب می‌شود.

*درباره انقراض حیوانات یک تعریف ملی وجود دارد که سازمان حفاظت محیط زیست برای گونه‌های جانوری با دیدگاه علمی در کشور ایران در نظر گرفته است و دیگری نیز تعریف بین المللی است که توسط اتحادیه حفاظت از حیات وحش با در نظر گرفتن جمعیت گونه‌ها و تهدیدات آن‌ها در جهان تنظیم می‌شود.

*برخی از گونه‌های جانوری به علت شکل زیستگاه و منابعی که در زیستگاه آن‌ها وجود دارد جمعیت زیادی ندارند بنابراین تخریب آن زیستگاه به دلایل انسانی و طبیعی می‌تواند ضربه مهلکی به جمعیت آن‌ها وارد کند.

*تغییرات اقلیمی که کشور را دچار خشکسالی‌های شدید کرده با همه‌گیرتر و طولانی‌تر شدن می‌تواند به جمعیت گونه‌های بیابانی ضربه بزند چراکه در بعضی از مناطق جهان تغییرات اقلیمی موجب تغییر شکل بیابان‌ها با افزایش بارندگی‌ها و تغییر نوع پوشش گیاهی در آن مناطق شده است که این قضیه می‌تواند تهدیدی برای بقای انواع گونه‌های بیابانی باشد.

*در بیابان‌ها گیاهانی وجود دارند که می‌توانند با سال‌ها عدم بارش زنده بمانند و روش‌های بسیار عجیبی هم برای تامین آب مورد نیاز خود دارند.

*بعضی از گیاهان ریشه‌های بسیار عمیقی دارند تا در برابر توفان‌های شدید پایدار بمانند.

*در برخی مواقع بوته‌هایی که خود به اندازه ۳۰ سانتیمتر هستند ریشه‌هایی به طول ۵۰ متر دارند تا هم بتوانند در برابر توفان‌های پرقدرت بیابانی مقاومت کنند و هم آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

* گیاهان بیابانی چرخه زیستی را برای باقی موجودات بیابان به وجود می‌آورند و بدون آن‌ها همین حیات ناچیز در بیابان‌ها را نداشتیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب