کد مطلب: 21852
  تاریخ انتشار:  1401/06/03 - 11:29


راهکار پاریس در کاهش گرما چیست؟

پاریس قصد دارد ۱۷۰ هزار اصله درخت جدید تا سال ۲۰۲۶ بکارد تا به خنک‌ ماندن شهر و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کمک کند.

پاریس قصد دارد ۱۷۰ هزار اصله درخت جدید تا سال ۲۰۲۶ بکارد تا به خنک‌ ماندن شهر و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی کمک کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پاریس خود را به‌عنوان یکی از پر درخت‌ترین پایتخت‌های اروپا توصیف می‌کند اما موج‌های گرمای اخیر نشان داده است که چگونه کمبود درختان و پوشش گیاهی می‌تواند برخی از نقاط شهر فرانسه را بسیار گرم‌تر از سایر نقاط کند.

فعالان محیط‌زیست در پاریس در این ماه دمای ۵۶ درجه سانتی‌گراد را ثبت کردند که از سطح یکی از خیابان‌های بی‌درخت بود. این دمای ثبت شده دو برابر دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد بود که در سایه بلوار درخت‌کاری شده مشاهده شد.

چنین افزایش دما به‌عنوان اثر جزیره گرمایی شهری شناخته می‌شود، زمانی که کمبود پوشش درختی و سرسبزی، مناطق شهری را بسیار گرم‌تر از مناطق روستایی می‌کند.

درختان چگونه شهرها را خنک می‌کنند؟

درختان در مناطق با سازه‌های ساخته شده اثر خنک‌کنندگی دارند و باعث ایجاد سایه و رطوبت می‌شوند و اشعه‌های خورشید را منحرف می‌کنند. این عملکرد به خنثی کردن اثر سازه‌ها و مصالح شهری مانند جاده‌ها، ساختمان‌ها، آسفالت و بتن کمک می‌کند که گرما را در محیط ذخیره و سپس آزاد کنند.

درختان همچنین با جذب دی‌اکسیدکربن، محیط را خنک می‌کنند. به گفته کارشناسان، یک درخت در طول عمر خود می‌تواند تا ۲۲ تن دی‌اکسیدکربن ذخیره کند.

پاریس اعلام کرد که درختان بهترین متحدان شهری در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هستند. درختان علاوه بر جذب دی‌اکسیدکربن و خنک‌کردن هوا، به بهبود کیفیت هوا و مدیریت آب باران کمک می‌کنند.

آنها همچنین برای تنوع زیستی حیاتی هستند  و به حمایت از انواع گیاهان و حیات وحش در محیط شهری کمک می‌کنند. با ایجاد یک مانع طبیعی در برابر آلودگی بصری و صوتی، درختان در بهبود سلامت ساکنان و کاهش استرس کمک کننده هستند.

شهرهای سراسر جهان به درخت روی می‌آورند؟

شهرهای دیگری که بر روی طرح‌های سبز شهری کار می‌کنند شامل سنگاپور، سئول در کره ‌جنوبی و کوریتیبا در برزیل هستند. سنگاپور متعهد شده است تا پایان این دهه سبزتر و پایدارتر شود و مجموعه‌ای از اقدامات را در برنامه سبز سنگاپور ۲۰۳۰ تعیین کرده که شامل کاشت یک میلیون درخت بیشتر و توسعه بیش از ۱۳۰ هکتار پارک جدید است.

سئول، با تقریبا ۲۶ میلیون ساکن، در حال ایجاد جنگل‌هایی در مسیر باد در امتداد رودخانه‌ها و جاده‌هاست تا هوای خنک را از کوه‌های خود به مرکز شهر هدایت کند. سئول امیدوار است دمای اواسط تابستان را در مرکز پایتخت سه تا هفت درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

کوریتیبا اغلب به‌عنوان یکی از سرسبزترین شهرهای برزیل توصیف می‌شود. این شهر از دهه ۱۹۷۰ در حال توسعه طرح‌های پایداری بوده و تنها بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تقریبا ۱۴۰ هزار درخت در مناطق عمومی کاشته است.

در بریتانیا، لندن در حال کار بر روی یک طرح سبز شهری برای افزایش پوشش سبز است. برنامه‌ها شامل اطمینان از سبز شدن بیش از نیمی از لندن تا سال ۲۰۵۰ و افزایش پوشش درختان است.

مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: جنگل‌ها برای سلامت کره زمین حیاتی هستند اما تخریب و از بین رفتن آن‌ها سیستم‌های طبیعی را در مقیاسی که در تاریخ بشر دیده نشده است، بی‌ثبات می‌کند.

حفظ و احیای جنگل‌ها نیز برای مشاغل، معیشت و سلامت انسان مهم است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان