کد مطلب: 21843
  تاریخ انتشار:  1401/06/02 - 11:55


تغییرات آب‌وهوایی اکثر کشورها را مرطوب‌تر خواهد کرد

در سطح جهانی، رویدادهای بارش شدید روزانه احتمالا به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد (۱.۸ درجه فارنهایت) که دمای جهانی افزایش می‌یابد، حدود ۷درصد تشدید می‌شود.

آب به‌طور طبیعی در محیط می‌چرخد و بین جو، اقیانوس، خشکی و مخازن آب یخ‌زده حرکت می‌کند اما تغییرات آب‌وهوایی چرخه آب را تشدید می‌کند و منجر به آب‌وهوای شدیدتر مرطوب و خشک می‌شود و به این دلیل است که دماهای بالاتر، میزان رطوبت موجود در هوا و پتانسیل باران را افزایش می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سیستم‌های طوفانی قدرتمند در اواخر جولای باعث جاری‌ شدن سیل ناگهانی در سراسر ایالات‌متحده شد و دست کم ۳۷ نفر در شرق کنتاکی به دلیل سیلاب جان خود را از دست دادند همچنین بارندگی بی‌سابقه محله‌های سنت لوئیس را زیر آب برد.

نتایج مطالعات دانشمندان در سراسر جهان نشان می‌دهد که چرخه آب در حال تشدید بوده و با گرم‌شدن سیاره این چرخه شدیدتر خواهد شد که ارزیابی بین‌المللی اقلیمی در سال ۲۰۲۱ این جزئیات را نشان داد.

عوامل متعددی چرخه آب را تشدید می‌کنند اما یکی از مهم‌ترین آنها این است که گرم شدن دمای هوا، حداکثر میزان رطوبت موجود در هوا را افزایش می‌دهد و در نتیجه پتانسیل بارندگی بیشتر افزایش می‌یابد.  درک این تغییرات و سایر تغییرات در چرخه آب بیش از آمادگی برای بلایای طبیعی مهم است.

 آب یک منبع ضروری برای تمام اکوسیستم‌ها و جوامع انسانی و به ویژه کشاورزی است.  تشدید چرخه آب به این معنی است که هر دو شدت مرطوب و خشک بودن همچنین تغییرپذیری کلی چرخه آب را افزایش می‌دهد، البته این رخداد در سراسر جهان یکنواخت نخواهد بود و انتظار می‌رود شدت بارندگی در بیشتر مناطق خشک افزایش یابد.

در سطح جهانی، رویدادهای بارش شدید روزانه احتمالا به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد (۱.۸ درجه فارنهایت) که دمای جهانی افزایش می‌یابد، حدود ۷درصد تشدید می‌شود.

این گزارش نشان می‌دهد که بسیاری از جنبه‌های مهم دیگر چرخه آب با افزایش دمای جهانی ازجمله کاهش یخچال‌های طبیعی کوهستانی، کاهش مدت زمان پوشش فصلی برف، ذوب زودتر برف و تغییرات متضاد در باران‌های موسمی در مناطق مختلف منابع آبی میلیاردها نفر تغییر خواهد کرد.

یکی از موضوعات مهم در این جنبه‌های چرخه آب این است که انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر منجر به اثرات بزرگ‌تر می‌شود.

چیزی که شواهد علمی در این گزارش به وضوح به رهبران جهان می‌گوید، این است که محدود کردن گرمایش زمین به هدف توافق پاریس یعنی ۱.۵ درجه سانتی‌گراد (۲.۷ فارنهایت) مستلزم کاهش فوری، سریع و در مقیاس بزرگ برای انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

واضح است که شدت تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی، صرف‌نظر از هر هدف خاصی، ارتباط نزدیکی با انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد و کاهش انتشار، تأثیرات را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان