کد مطلب: 21839
  تاریخ انتشار:  1401/06/01 - 14:56


بررسی بیشتر فاجعه تلف شدن هزاران ماهی در رودخانه ‌ای در لهستان

داده‌های ماهواره ای ممکن است به روشن شدن بیشتر فاجعه تلف شدن هزاران ماهی در رودخانه "اودر" در اروپا کمک کند.

داده‌های ماهواره ای ممکن است به روشن شدن بیشتر فاجعه تلف شدن هزاران ماهی در رودخانه "اودر" در اروپا کمک کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در پی وقوع فاجعه زیست محیطی در رودخانه اودر در غرب لهستان که باعث تلف شدن هزاران ماهی و گونه جانوری شد، کارشناسان روز گذشته (دوشنبه) غلظت بالایی از جلبک ها را در این رودخانه شناسایی کردند.

یک شرکت مستقر در هامبورگ که نرم‌ افزار و سرویس‌های خدماتی را برای به کارگیری داده‌های محیطی توسعه می‌دهد، داده‌های ماهواره‌ای را در این رودخانه به منظور محاسبه غلظت کلروفیل پردازش کرده است که به عنوان شاخص شکوفایی جلبکی عمل می‌کند. گفته شده این ماهواره حامل یک حسگر نوری است که می تواند برای تعیین رنگ آب و نتیجه گیری در مورد مواد رنگ دهنده در آب استفاده شود.

در تحلیل اولیه، سه دوره زمانی منتخب مورد بررسی قرار گرفت. نمودار بدست آمده سه پروفایل غلظت کلروفیل در رودخانه اودر را در اواخر جولای، اوایل آوت و اواسط اوت نشان می دهد. رنگ های مایل به زرد نشان دهنده غلظت بالای کلروفیل است.

در این گزارش آمده است که اواخر ماه جولای غلظت کل مسیر رودخانه در حدود سطح متوسط ​​بوده و در بخش جنوبی رودخانه افزایش جزئی داشته است. حدود ۱۰ تا ۱۲ روز بعد، افزایش غلظت کلروفیل در بخشی از رودخانه مشاهده شد و شکوفایی جلبکی مانند یک موج به سمت پایین دست حرکت کرد و اوایل ماه اوت به بخش بزرگتری از رودخانه گسترش یافت.

با وجود آزمایش‌های متعدد روی نمونه‌های ماهی و آب که در آزمایشگاه‌های لهستان و خارجی انجام شد، هنوز مشخص نیست چه ترکیبی "اودر" دومین رودخانه بزرگ لهستان را آلوده کرده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان