کد مطلب: 21813
  تاریخ انتشار:  1401/05/30 - 09:58


تایید تلفات کل و بزهای وحشی استان البرز بر اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک

در حال حاضر با تایید دامپزشکی، لاشه ۱۰۴ راس کل و بز وحشی تلف شده بر اثر بیماری طاعون جمع آوری شده و اقدامات لازم برای امحای لاشه ها انجام پذیرفته است.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) در زیستگاه‌های استان البرز، در روز ۲۹ مرداد ماه سال جاری این بیماری از سوی دامپزشکی استان البرز تایید شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، غلامرضا ابدالی در این باره افزود: طبق آخرین آمار که در اوایل تیر ماه سال جاری در منطقه شکارممنوع طالقان ارائه شد میزان تلفات این بیماری در بین جمعیت کل و بز  وحشی ۶ راس بود که اقدامات کنترلی و پیشگیرانه با همکاری دستگاه های مرتبط همچون دامپزشکی، امور عشایری و منابع طبیعی و گروه های کوهنوردی به خوبی انجام شد.

وی عنوان کرد: پس از تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان در زیستگاه‌های استان بلافاصله اقدامات کنترلی شامل خروج فوری دام‌های عشایر و دامداران از زیستگاه‌ها و مناطق آلوده و جلوگیری از تقابل دام‌های اهلی و وحشی در استان در  حال انجام است.

ابدالی گفت: در حال حاضر با تایید دامپزشکی، لاشه ۱۰۴ راس کل و بز وحشی تلف شده بر اثر بیماری طاعون جمع آوری شده و اقدامات لازم برای امحای لاشه ها انجام پذیرفته است.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در پایان اظهار کرد: این بیماری با نام  اختصاری  «PPR» یا  «طاعون نشخوارکنندگان کوچک»  نیز شناخته می شود که یک بیماری کشنده حاد با واگیری بسیار بالا است و نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند. علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان