کد مطلب: 21771
  تاریخ انتشار:  1401/05/24 - 12:40


سران جهان برای تصویب معاهده حفاظت از اقیانوس‌ها گردهم می‌آیند

سران کشورها برای تصویب معاهده سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از اقیانوس‌ها گردهم می‌آیند.

سران کشورها برای تصویب معاهده سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از اقیانوس‌ها گردهم می‌آیند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، رهبران جهان در مقر سازمان ملل در نیویورک برای گفتگوهای بیشتر به منظور نجات اقیانوس‌ها از بهره برداری بیش از حد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. ۱۰ سال از مذاکرات معاهده دریای آزاد سازمان ملل گذشته اما هنوز به امضا نرسیده است.

در صورت موافقت، ۳۰ درصد از اقیانوس‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ در مناطق حفاظت شده قرار میگیرد. فعالان امیدوارند که با این اقدام از حیات دریایی در برابر صید بیش از حد و سایر فعالیت‌های بشر محافظت شود.

در حال حاضر دو سوم اقیانوس‌های جهان به عنوان آب‌های بین‌المللی در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که همه کشورها حق ماهیگیری، کشتیرانی و انجام تحقیقات در این مناطق را دارند. اما تنها ۱.۲ درصد از این دریاهای آزاد محافظت می شوند.

این شرایط باعث می شود جانداران دریایی ساکن در این زیستگاه‌ها در معرض خطر تهدیدات فزاینده تغییرات آب و هوایی، صید بی رویه و تردد کشتی‌ها قرار گیرند. همچنین با توجه به اینکه اکوسیستم‌های موجود در دریاهای آزاد به خوبی ثبت نشده اند، این نگرانی وجود دارد که موجودات ممکن است قبل از کشف منقرض شوند.

نتایج تحقیقات منتشر شده در اوایل سال جاری حاکی از آن است که در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از گونه های دریایی در معرض خطر انقراض هستند.

در ماه مارس، کشورها موافقت کردند که آخرین جلسه پنجم را برای امضای معاهده با ضرب الاجل تعیین شده برای پایان سال برگزار کنند. همچنین به گفته سخنگوی اتحادیه اروپا اگر این اتفاق نیفتد، اتحادیه اروپا بر ادامه سریع مذاکرات پافشاری خواهد کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی