کد مطلب: 21662
  تاریخ انتشار:  1401/05/05 - 12:16


زنگ خطر بحران جهانی تنوع زیستی به صدا در آمد

بررسی‌ها نشان می‌دهد بحران جهانی تنوع‌ زیستی بدتر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بحران جهانی تنوع‌ زیستی بدتر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با کاهش جمعیت گونه‌های زنده و ناپدید شدن از زیستگاه‌های سراسر جهان تنوع ژنتیکی و تنوع زیستی موجود در گونه‌ها، اکوسیستم‌ها و مناطق جغرافیایی کاهش می‌یابد.

این کاهش می‌تواند عواقب قابل‌ توجهی برای انسان‌ها داشته باشد که به خدمات اکوسیستم‌های بکر وابسته هستند. یک نظرسنجی که توسط کارشناسان تنوع‌ زیستی جهان انجام شد، نشان می‌دهد ممکن است اوضاع بدتر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می‌کردیم.

از دست دادن تنوع‌ زیستی یکی از بزرگترین چالش‌های زیست‌محیطی در جهان است که احتمالا مهم‌تر از تغییرات آب‌وهوایی است چون مشکل تغییرات آب‌وهوایی را می‌توان با توقف انتشار بیشتر دی‌اکسید کربن در جو اصلاح کرد.

پروفسور یوهانس ناپس، محقق دانشگاه شیان جیائوتنگ لیورپول، گفت: اگر یک گونه را از دست بدهید، برای همیشه از بین رفته است.

محققان از هزاران دانشمند بین‌المللی در زمینه تنوع زیستی نظرسنجی می‌کنند تا شکاف‌های دانش را شناسایی کرده و وضعیت تنوع زیستی جهان را از منظر دیدگاه‌های مختلف جغرافیایی و جمعیتی ارزیابی کنند. این مطالعه با هدف درک درست از دست‌ دادن تنوع زیستی در سطح جهانی و تاثیرگذارترین عوامل محرک این پدیده انجام شد.

بین شرکت‌کنندگان اتفاق‌ نظر قاطع وجود داشت که از دست‌ دادن تنوع زیستی جهانی احتمالا عملکرد اکوسیستم‌ها را محدود می‌کند؛ بنابراین بر روش‌هایی که اکوسیستم‌ها از آن حمایت و به مردم کمک می‌کنند، تاثیر می‌گذارد.

یافته‌ها نشان می‌دهد ممکن است گونه‌های بیشتری از آنچه قبلا تصور می‌شد، در معرض خطر قرار گیرند.

کارشناسان تخمین می‌زنند ۳۰ درصد از همه گونه‌ها از سال ۱۵۰۰ در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. اگر روند کنونی ادامه یابد، این میزان می‌تواند تا سال ۲۱۰۰ به ۳۷ درصد افزایش یابد. با این حال کارشناسان تاکید می‌کنند با تلاش‌های سریع و گسترده برای حفاظت از گونه‌ها می‌توان این رقم را تا ۲۵ درصد کاهش داد.

به گفته شرکت‌کنندگان متخصص در این پژوهش تاثیرگذارترین عواملی که باعث از بین رفتن تنوع زیستی می‌شود، تغییرات آب‌وهوا، آلودگی و تغییر و بهره‌برداری از زمین و دریاست.

پروفسور ناپس گفت: از دست دادن تنوع زیستی در مکان‌های مختلف رخ می‌دهد. این همکاری می‌تواند به ما کمک کند که کجا باید برای بهبود تنوع زیستی تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: هر گونه‌ای زنجیره غذایی خاص خود را دارد و نیاز به تعامل با گونه‌های دیگر در اکوسیستم دارد که هر کدام برای اکوسیستم مهم است؛ به همین دلیل است که ما باید نگران از دست دادن تنوع زیستی باشیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان