کد مطلب: 21548
  تاریخ انتشار:  1401/04/17 - 19:01


برنامه ریزی برای جایگزینی مالچ نفتی با مالچ های سازگار با محیط زیست

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار از برنامه ریزی برای جایگزینی مالچ نفتی با مالچ های سازگار با محیط زیست خبر داد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار از برنامه ریزی برای جایگزینی مالچ نفتی با مالچ های سازگار با محیط زیست خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دوشنبه هفته جاری و همزمان با تعطیلی تهران و بسیاری از شهرهای کشور در اثر هجوم گرد و غبار، جلسه‌ای برای مدیریت این پدیده با حضور آقایان طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار، لاهیجان زاده مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست، حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور، کریمی معاون اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه و نکومنش رئیس و چند نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برگزار شد.

در این جلسه، دکتر طهماسبی بیرگانی گزارش مفصلی از موفقیت خاک‌پوش (مالچ) پلیمری ساخت محققین پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در دستیابی به شاخص‌های بسیار سخت‌گیرانه سازمان حفاظت محیط زیست را برای حاضرین تشریح کرد.


وی با اشاره به سوابق و معضلات استفاده از مالچ نفتی برای محیط زیست، گفت: در فراخوان اولیه برای تولید مالچ غیرنفتی در کشور حدود هشتاد متقاضی، نمونه‌های ساخته شده را معرفی نمودند که طی مراحل مختلف و انجام آزمون‌های حساس و دقیق بر روی آن‌ها، هشت نمونه مالچ غیرنفتی برای انجام آزمون‌های میدانی (پایلوت) انتخاب شدند.


دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد وغبار افزود: در این مرحله مالچ‌ها باید در دو منطقه انتخابی از میبد و بافق در محدوده مشخصی پاشیده شده و اثربخشی آن‌ها طی دو سال متوالی رصد می‌شد. دانشگاه یزد نیز مسئولیت رصد و پایش این مالچ‌ها را به عنوان ناظر بر عهده داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از چند ماده مختلفی که در این دو منطقه پاشیده شده‌اند تا به حال محصول خاک‌پوش پلیمری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. با توجه به گذشت هجده ماه از زمان پایش این محصول، اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد این محصول قادر است عملکرد مطلوب خود را در زمان باقیمانده شش ماهه نیز حفظ نموده و موفق به اخذ مجوزهای لازم برای استفاده در سطح وسیع در کشور گردد.


همچنین در این جلسه آقای کریمی با اشاره به وضعیت عراق و مشکلات ناشی از ریزگردها در این کشور گفت: وزارت امور خارجه این آمادگی را دارد که مذاکرات و تسهیلات لازم برای پاشیدن این محصول در کشور عراق را پیگیری نماید.


دکتر حسن‌پور نیز با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر حل هر چه سریع‌تر مشکل ریزگردها، آمادگی سازمان بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برای در اختیار گذاشتن تجهیزات لازم برای پاشش این ریزگردها در سطح وسیع اعلام کرد.


دکتر نکومنش نیز بر آمادگی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تولید و پاشش این محصول در سطح وسیع تاکید کرد.


بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پایان قرار شد مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین هزینه‌های انجام این طرح بر طبق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط‌زیست و برنامه ششم توسعه کشور صورت گیرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری