کد مطلب: 21533
  تاریخ انتشار:  1401/04/15 - 13:32


رد پای افزایش گرما در غارها

غارها شواهد نگران‌کننده‌ای از افزایش سطح دریا را نشان می‌دهد.

غارها شواهد نگران‌کننده‌ای از افزایش سطح دریا را نشان می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، آغاز قرن بیستم زمان پرتلاطم تغییرات آب‌وهوایی و گسترش سریع آن بود که تاثیرات آن هنوز ما را آزار می‌دهند. یکی از آشکارترین تاثیرات این دوره میراث مداوم آلودگی هوا به ویژه دی‌ اکسید کربن است.

دانشمندان دانشگاه فلوریدا جنوبی کشف کرده‌اند سطح آب دریاها از ابتدای قرن بیستم تاکنون حدود ۱۸ سانتی‌متر بالا رفته است.

پروفسور بوگدان پی اوناک، سرپرست این مطالعه، گفت: نتایج گزارش شده در این تحقیق نگران‌کننده است. افزایش سطح آب دریا از دهه ۱۹۰۰ در مقایسه با تغییرات طبیعی حجم یخ در ۴۰۰۰ سال گذشته بی‌سابقه است و  نشان می‌دهد اگر دمای جهانی به افزایش خود ادامه دهد، سطح دریاها می‌تواند در نهایت به سطوح بالاتری از آنچه دانشمندان قبلا تخمین می‌زدند برسد. 

دانشمندان برای رسیدن به این نتیجه نگران‌کننده از ۱۰۰۰ غار در اسپانیا بازدید کردند. آنان تشکیلات غار را از ۴۰۰۰ سال پیش تا امروز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این مدل ۳۲۰۰ سال پیش افزایش سطح دریاها زمانی که یخ‌ها به آرامی طی ۴۰۰ سال ذوب شدند را نشان داد.

کارشناسان همچنین توانستند تغییرات دوره گرم قرون وسطی و عصر یخبندان کوچک را مشخص کنند که گواهی بر صحت این مدل است. با این حال نتیجه اصلی نشان داد سطح دریا تا دوره صنعتی عمدتا ثابت مانده است.

پروفسور اوناک گفت: اگر انسان‌ها به عنوان محرک اصلی تغییرات به فعالیت خود ادامه دهند و دما در آینده نزدیک ۱.۵ درجه افزایش یابد، این موضوع آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهد آورد. از آن نقطه به بعد بازگشتی وجود نخواهد داشت. حتی اگر همین امروز متوقف شویم، سطح دریا حداقل برای چند دهه، اگر نه قرن‌ها، به این دلیل که زمین گرم شده، به افزایش ارتفاع ادامه خواهد داد.

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها