کد مطلب: 21509
  تاریخ انتشار:  1401/04/12 - 11:33


نفوذ میکروپلاستیک‌ها به اعماق اقیانوس‌ها، هوا و بدن انسان

انسان‌ها از اعماق اقیانوس‌ها گرفته تا قله‌ کوه‌ها را از تکه‌های ریز پلاستیک پر کرده‌اند و حتی این میکروپلاستیک‌ها را وارد بدن خود کرده‌اند که پیامدهای آن نامشخص است.

انسان‌ها از اعماق اقیانوس‌ها گرفته تا قله‌ کوه‌ها را از تکه‌های ریز پلاستیک پر کرده‌اند و حتی این میکروپلاستیک‌ها را وارد بدن خود کرده‌اند که پیامدهای آن نامشخص است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مشاهده تصاویر آلودگی ناشی از مواد پلاستیکی عادی شده است: لاک پشتی که با کیسه پلاستیکی دچار خفگی شده و بطری‌های پلاستیکی آب که سواحل را پوشانده‌اند.

هر ساله میلیون‌ها تن پلاستیک که بیشتر از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود به محیط زیست نفوذ پیدا می‌کند و به قطعات کوچک و کوچک‌تر تجزیه می‌شود.

ژان فرانسوا گیگلیون، از محققان فرانسوی می‌گوید: ۱۰ سال پیش تصور نمی‌کردیم که میزان قابل توجهی از میکروپلاستیک‌های کوچک وجود داشته باشد که با چشم غیرمسلح قابل رویت نباشد و در اطراف ما وجود داشته باشد و ما هنوز قادر نبودیم آنها را در بدن انسان متصور باشیم.

وی افزود: اکنون در مطالعات انجام گرفته به طور فزاینده ای میکروپلاستیک‌ها در برخی از اندام‌های انسان از جمله ریه‌ها، طحال، کلیه‌ها و سایر اندام بدن شناسایی شده‌اند. همچنین این که ما این ذرات موجود در هوا را تنفس می‌کنیم، ممکن است چندان شوکه کننده نباشد.

لورا سادوفسکی، از دانشکده پزشکی "هال یورک" در انگلیس نیز در این باره می‌گوید: می‌دانیم که میکروپلاستیک در هوا وجود دارند، می دانیم که این ذرات در اطراف ما وجود دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنین در ماه مارس مطالعه دیگری انجام گرفت که اولین نشانه‌های وجود ترکیب "پلی‌اتیلن ترفتالات" را در خون گزارش داد. با توجه به کوچک بودن جامعه آماری، برخی از متخصصان بر این باورند که هنوز برای نتیجه گیری زود است اما نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر مواد پلاستیکی در جریان خون نفوذ پیدا کنند ممکن است به همه اندام‌ها منتقل شوند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی