کد مطلب: 21447
  تاریخ انتشار:  1401/04/01 - 12:42


لزوم همکاری برنامه توسعه ملل متحد برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد دیدار و بر لزوم همکاری برنامه توسعه ملل متحد برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی تاکید کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد دیدار و بر لزوم همکاری برنامه توسعه ملل متحد برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی تاکید کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر علی سلاجقه به ظرفیت‌های برنامه توسعه ملل متحد اشاره و از حمایت‌های آن نهاد در موضوع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تشکر کرد.

وی افزود: ما براساس یک اصل اساسی از آموزه‌های دینی خود نه زیر بار ظلم می‌رویم و نه ظلم می‌کنیم.

سلاجقه تصریح کرد: محیط زیست متاثر از عوامل مختلفی است و در موضوع تحریم‌ها تاثیرپذیری داشته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: انتظار داریم مجامع و سازمان‌های بین‌المللی نقش خودشان را به نحو مطلوب ایفا و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها از انتقال فناوری‌ها حمایت کنند.

وی تصریح کرد: وقتی کشورها زیر چتر یک سازمان بین المللی جمع می‌شوند باید از مواهب آن سازمان برخوردار باشند. سازمان ملل و نهادهای وابسته از جمله برنامه توسعه ملل متحد هم باید به نقش خودشان در راستای ایفای وظایفشان بپردازند.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه چالش‌های کنونی محیط زیست همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، به سوابق برخی از همکاری‌های کشورمان با برنامه توسعه ملل متحد پرداخت و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران، طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با همکاری صندوق تسهیلات جهانی (جف) و پروژه «بسط و توسعه مدیریت محیط زیست ومعیشت‌های پایدار دردریاچه  ارومیه وتالاب‌های بختگان وشادگان» با همکاری دولت ژاپن را از آن جمله دانست.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه همکاری‌ها دستاوردهای خوبی در زمینه تغییر اقلیم وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از این تجربیات، خطرات  تغییر اقلیم را به حداقل برسانیم.

سلاجقه تاکید کرد: کشور ایران دارای پیشینه تاریخی در زمینه سازگاری با کم‌آبی و گرد و غبار است و این پیشینه ازطریق جوامع محلی و انسانی به وجود آمده است.

وی افزود: در شرایط فعلی و سال دانش‌بنیان نیاز داریم همکاری با کشورهای دوست و برادر و سازمان های بین‌المللی را مدنظر قرار دهیم و با استفاده از فناوری‌ها اثرات منفی چالش‌های زیست‌محیطی را کاهش بدهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه موضوع گرد وغبار کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در گردهمایی سفرای ۱۵ کشور همسایه به اقدامات انجام شده در ایران از جمله منشاء یابی کانون‌های گرد و غبار اشاره کردیم.

وی تصریح کرد: رییس جمهوری از وزارت امورخارجه و سازمان حفاظت محیط زیست خواسته‌اند برای کاهش رنج مردم منطقه اقدام عملی شود. در این راستا جلساتی با سفرای ۱۵کشور همسایه داشتیم و با ایجاد یک همگرایی و همسویی منطقه‌ای و بین المللی و اجرای برنامه اقدام منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای، به دنبال مدیریت این پدیده هستیم  و ۲۱ تیرماه هم نشست وزرای محیط زیست  کشورهای همجوار و اسلامی را برگزار خواهیم کرد.

سلاجقه افزود: انتظار داریم برنامه توسعه ملل متحد در تشویق کشورها برای حضور در نشست مذکور همکاری کند.

در این دیدار کلودیو پروویداس - نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران - در این دیدار با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان بر حمایت برنامه توسعه ملل متحد از ایران تاکید کرد و گفت: آمادگی و همکاری خودمان را به‌ویژه در خصوص مباحث محیط زیستی در این دوران پرچالش اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توان همکاری‌ها را با تمرکز بر چند موضوع مشخص ادامه داد، تصریح کرد: ایران کشوری بسیار تاثیرگذار و فعال در سازمان ملل و دارای مسوولیت ها و امتیازاتی است.

پروویداس افزود: درصدد احیای صندوق مالی هستیم و امیدوارم بتوانیم حمایت مالی را با ایجاد فرصت‌های لازم از چند طریق از جمله اتحادیه اروپا، کره جنوبی و ژاپن جذب کنیم. 

نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران در ادامه گفت: دومین موضوع در واقع حرکت از حفاظت محیط زیست محض به سمت فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری است. به سمت اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان که مورد تایید مقام رهبری نظام و ریاست محترم جمهوری است  باید حرکت کنیم و بر انرژی، محیط زیست و کشاورزی تمرکز کنیم که دارای نقش مهمی در توسعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی خاطرنشان کرد: در زمینه مقابله با توفان‌های گرد وغبار آماده همکاری‌های لازم هستیم و امیدوارم گفتمان مفیدی با سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امورخارجه داشته باشیم و بتوانیم با کشورهای عراق، سوریه و افغانستان نیز همکاری کنیم.
 
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری