کد مطلب: 20415
  تاریخ انتشار:  1401/03/27 - 15:26


لاک پشت غول‌پیکر منقرض‌شده، زنده در گالاپاگوس پیدا شد

گونه نادری از یک لاک‌پشت غول‌پیکر که گمان می‌رفت بیش از یک قرن پیش منقرض شده، اکنون زنده در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس یافت شده است.

گونه نادری از یک لاک‌پشت غول‌پیکر که گمان می‌رفت بیش از یک قرن پیش منقرض شده، اکنون زنده در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس یافت شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کارشناسان حیات وحش گمان می‌کردند که یک زیرگونه از لاک‌پشت غول‌پیکر با نام علمی chelonoidis phantasticus بیش از یک قرن پیش از بین رفته است.

این‌ زیرگونه بیشتر با نام "لاک‌پشت فوق غول‌پیکر" شناخته می‌شود و بومی جزیره "فرناندینا" در مجمع‌الجزایر گالاپاگوس است.

آخرین نوع از این زیرگونه در سال ۱۹۰۶ پیدا شده بود.

تا اینکه در سال ۲۰۱۹، محققان دانشگاه پرینستون از پیدا شدن یک لاک‌پشت ماده خبر دادند که احتمال داده می‌شد از همین زیرگونه باشد. این محققان بالاخره هفته گذشته توانستند ثابت کنند که این دو نمونه به هم مرتبط هستند.

فرناندا، آخرین لاک‌پشت فوق غول‌پیکر زنده در دنیا کیست؟

وزن لاک‌پشت‌های غول‌پیکر به ۴۱۷ کیلوگرم و طول جثه آن‌ها به یک متر و ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. عمر متوسط این‌گونه از لاک‌پشت‌ها بین ۸۰ تا ۱۲۰ سال متغیر است.

در حال حاضر ۱۴ زیرگونه برای لاک‌پشت‌های غول‌پیکر گالاپاگوس شناسایی شده است که همگی در فهرست سرخ «آی‌یوسی‌ان» یا همان «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت» قرار دارند به‌نحوی‌که هر کدام از آن‌ها یا آسیب‌پذیر بوده، یا در معرض خطر هستند، یا در خطر انقراض هستند و یا اینکه اساسا منقرض شده اند.

کارشناسان توانستند در سال ۲۰۱۹ میلادی، فرناندا را که یک لاک‌پشت ماده بود، تک‌وتنها در بین یک توده علفی در جزیره فرناندینا پیدا کنند.

بعد از مقایسه دی‌ان‌ای فرناندا با نمونه‌ موجود از سال ۱۹۰۶ از یک لاک‌پشت‌ فوق غول‌پیکر، این گروه تحقیقاتی تأیید کردند که هر دو لاک‌پشت از یک‌ گونه محسوب می‌شوند.

سرپرست محققان دانشگاه پرینستون در این زمینه گفت: من هم مثل بقیه مردم گمان می‌کردم این جزء گونه‌های بومی جزیره فرناندینا نیست. تا اینکه دیدیم برخلاف تصورمان، فرناندا بسیار شبیه گونه‌ای است که بیش از ۱۰۰ سال قبل وجود داشته است و اینکه هر دو این‌ها بسیار با زیرگونه‌های دیگر لاک‌پشت‌های جزایر گالاپاگوس متفاوت هستند.

کارشناسان سن این لاک‌پشت را ۵۰ سال تخمین زده‌اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان