کد مطلب: 20410
  تاریخ انتشار:  1401/03/26 - 11:35


معدن‌کاوی و جاده‌کشی بلای جان حیات‌ وحش

زیستگاه به عنوان محل زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه هر تغییری در آن می‌تواند بر کیفیت زندگی و حتی بقای آن‌ها تاثیر بگذارد.

زیستگاه به عنوان محل زندگی گونه‌های گیاهی و جانوری از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه هر تغییری در آن می‌تواند بر کیفیت زندگی و حتی بقای آن‌ها تاثیر بگذارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مخاطراتی مانند آتش‌سوزی، جاده‌کشی و معدن‌کاوی زیستگاه‌های طبیعی و جانوری کشور را تهدید می‌کنند. در این شرایط حفظ زیستگاه‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای هستند، بدین‌جهت به ۱۱نکته درباره زیستگاه‌ها بر اساس گفته‌های حسن اکبری - سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست - اشاره می‌کنیم:

* «تخریب زیستگاه» در دنیا و در کشور ما مهم‌ترین عامل نابودی گونه‌ها و از بین رفتن منابع ژنتیکی است.

* به علت تخریب زیستگاه‌ها تلاش‌ها برای پیشگیری از انقراض یوز به نتیجه نرسیده است و در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات سازمان حفاظت محیط‌زیست تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مستمر است که در کنار آن شاهد تخریب گسترده نیز هستیم.

*در بسیاری از مناطق بکر دسترسی‌هایی نظیر جاده ایجاد شده است و بسیاری از گونه‌هایی که به حضور انسان حساس بودند از همین رو آسیب دیده‌اند.

* امروزه در مناطق آزاد نیز چیزی به اسم زیستگاه نداریم و زیستگاه مناسب گونه آهو دیگر در کشور وجود ندارد چراکه جاده‌سازی زیاد باعث شده است زیستگاه دشتی مناسب برای این گونه‌ها نداشته باشیم.

* در حال حاضر به جز مناطق آزاد در مناطق چهار گانه نیز از نظر زیستگاه مناسب جانوری وضع خوبی نداریم.

* در حال حاضر ایران دارای حدود ۳۰۹ منطقه چهارگانه به مساحت ۱۸ میلیون هکتار است اما بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر راه اصلی، ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه، بیش از ۳۰۰۰ خطوط انتقال سوخت و بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر برق فشار قوی در این مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیبط زیست داریم.

*حدود ۲۸۰ هزار هکتار عرصه  توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

*در سال گذشته به علت خشکی و گرمای هوا و نبود آموزش کافی ۱۰ هزار هکتار آتش‌سوزی  در مراتع و جنگل‌ها به‌ویژه جنگل‌های ارزشمند هیرکانی در شمال کشور رخ داد.

* «توسعه معدنی» یکی از اشکال مهم تخریب طبیعت ایران است و باعث ایجاد دسترسی‌های بی‌رویه نظیر جاده‌ها، خطوط انتقال سوخت و بزرگراه‌ها و... بر از بین رفتن زیستگاه‌های مناسب جانوری می‌شود.

*در حال حاضر به طور همزمان در بسیاری از نقاط کشور توسعه معدنی در حال رخ دادن است، از سوی دیگر سازمان محیط زیست از گردونه استعلامات معدنی در مناطق آزاد یعنی در ۸۹ درصد از خاک کشور، خارج شده است و عملا نمی‌تواند هیچگونه نظارتی بر معدن کاری‌ها در مناطق آزاد داشته باشد.

* سازمان حفاظت محیط زیست با هدف جلوگیری از تخریب زیستگاه‌های جانوری لایحه‌ای را  تنظیم کرده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان