کد مطلب: 20399
  تاریخ انتشار:  1401/03/23 - 20:27


استفاده از مالچ در مناطق اضطراری

رییس سازمان منابع طبیعی کشور از رونمایی کتاب تاریخ شفاهی مقابله با بیابان زایی در برنامه های روز جهانی خبر داد.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور از رونمایی کتاب تاریخ شفاهی مقابله با بیابان زایی در برنامه های روز جهانی خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی کشور، مسعود منصور امروز در نشست نمایندگان تشکل های مردم نهاد خاطر نشان کرد: منابع طبیعی در شش دهه فعالیت های خود در زمینه بیابان زدایی اقدامات قابل توجهی از خود برجای گذاشته است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری از نشست با نمایندگان سمن ها افزود : از ابتدای سال ۹۹ که مسئولیت منابع طبیعی را پذیرفته ام تبادل نظر با تشکل‌های مردم نهاد را به عنوان یکی از رویکرد اصلی سازمان معرفی کرده است.

وی در ادامه گفت: در سال ۹۹ مدیران منابع طبیعی استان ها مکلف شده اند در ارائه گزارش عملکرد استانی در ستاد سازمان نماینده تشکل های مردم نهاد را با خود همراه کنند.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور در ادامه از ثبت نام ۱۹۳هزار همیار طبیعت به‌صورت داوطلبانه در سامانه همیار طبیعت خبرداد و افزود: ۷۰۰ تشکل و تعاونی برای مشارکت در طرح های منابع طبیعی در قالب بند ب ماده ۲۹ قانون دائمی کشور شکل گرفته است.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع گردو غبار اشاره کرد و آن را معضل جدی برای کشور برشمرد و یاد آور شد: بخش قابل توجهی از این ریزگرد ها منشاء خارجی دارد و باید در دیپلماسی و رایزنی های منطقه ای روی آن تاکید داشت.

وی عضویت ایران در کنوانسیون جهانی بیابان زدایی را ظرفیتی بزرگ برای تعریف و اجرای طرح های جامع مدیریت منطقه ای گردو غبار دانست و افزود: در این کنوانسیون ۱۹۶ کشور جهان عضو هستند و ایران چهارمین کشوری بود که این معاهده را به امضا رسانده و به عضویت آن در آمده است.

منصور به حریق جنگل ها و مراتع به عنوان یک چالش در منابع طبیعی یاد کرد و افزود: در دوماه گذشته سال جاری بیش از ۴۰ میلیارد تومان ادوات و تجهیزات برای حریق جنگل ها خریداری و به ادارات کل منابع طبیعی استان ها ارسال شده است.ضمن اینکه حدود ۵۰۰ دستگاه دمنده آتش تهیه و در حال تحویل آن در سازمان هستیم.

منصور در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان شبکه های مردم نهاد در زمینه واگذاری اراضی ملی گفت: سازمان منابع طبیعی هیچ مسئولیتی در زمینه واگذاری ندارد و واگذار کننده زمین نیست و تنها این سازمان مدیریت طرح ها را واگذار می کند و مالکیت عرصه ها کماکان دراختیار دولت است.

وی درباره مالچ پاشی اراضی بیابانی که توسط نماینده سمن های استان خوزستان مطرح شد، گفت: پایه و اساس شکل گیری جنگل های دست کاشت در مناطق بیابانی مالچ است و به عنوان مثال جنگل گمبوعه در اهواز با مالچ پاشی ایجاد شده است اما امروز شرایط کاملاً متفاوت است و در حال حاضر بهبود کمی و کیفی سایر خاکپوش ها در دستور کار سازمان قرار گرفته و با مشارکت بخش های تحقیقاتی و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان سبد متنوعی از انواع خاکپوش ها در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین یاد آور شد: مالچ در مناطق اضطراری که تپه های شنی موجب مسدود کردن راه های مواصلاتی، ریل قطار و تخریب تاسیسات و اراضی کشاورزی می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه گفت: پیش از این بر اساس مطالعات انجام شده ۶۷ هزار هکتار پهنه‌های ماسه‌ای خسارت زا در ۱۱ استان مورد توجه قرار داشته است اما اکنون این اقدامات به ۳۵ هزار هکتار در ۵ استان تقلیل یافته و صرفا مناطق فوق بحرانی که در مواجهه توفان های شدید با خسارتهای بالا قراردارد ، در دستور کار منابع طبیعی است.

منصور در ادامه سخنان خود در بین نمایندگان سازمان های مردم نهاد از راه اندازی سامانه حمل چوب و افزایش پوشش حفاظتی و نصب دوربین در گذرگاه های بحرانی مناطق جنگل خبر داد و یاد آوری کرد: با تشدید اقدامات حفاظتی ۳۳درصد قطع چوب آلات از جنگل ها در سال گذشته کاهش یافته است.

وی در ادامه گفت: بیابان‌های کشور از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند در زمینه تولید انرژی پاک و صنعت گردشگری و اکوتوریسم مورد قرار گیرند.

منصور اظهار کرد: در سال گذشته با رویکردی متفاوت ۱۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری و ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور در قالب طرح‌های مشارکتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و خیرین و صاحبان صنایع احیا شده است.‌

ضرورت تعامل با تشکل ها در منابع طبیعی

وحید جعفریان - مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور- در نشست نمایندگان و مسئولان شبکه‌های سازمان‌های مردم نهاد گفت: امروز منابع طبیعی کشور برای پیشبرد اهداف خود بیش از هر زمان دیگری نیازمند تعامل سمن ها و تشکل‌های مردم‌نهاد است.

جعفریان افزود: خشکسالی موضوعی جدی در کشور و در ۳۰ سال اخیر این معضل بی‌سابقه بوده است. بر این اساس کنوانسیون جهانی بیابان زدایی نیز امسال روی موضوع خشکسالی به عنوان شعار سال جاری تاکید دارد.

وی در ادامه گفت: خشکسالی و بیابان‌زایی علاوه بر تاثیر منفی و تخریب سرزمین به لحاظ اقتصادی و اجتماعی بر زندگی انسان تاثیرسوء دارد و ما باید به دنبال راهکارهایی باشیم تا بتوانیم به ارتقای سازگاری در مواجهه با خشکسالی و پیامد ان نایل شویم.

مدیر کل دفتر امور بیابان همچنین گفت: نقش کلیدی سازمان های غیر دولتی برای سازمان منابع طبیعی عیان است و احساس می‌کنیم که می‌توانیم دیدگاه مشترکی را با تشکل‌ها در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در پایداری سرزمین رقم بزنیم.

وی نقش سازمان‌های مردم نهاد در مدیریت پایدار سرزمین را یک نقش شناخته شده برشمرد و افزود: ضرورت دارد تا در برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری به نحو موثری از این ظرفیت استفاده شود.

جعفریان اظهار کرد: با توجه به شکل‌گیری کمیته نهادهای اجتماع محور و سازمان‌های مردم نهاد درساختار دبیرخانه کارگروه مقابله با بیابان زایی، امکان ارتباط بیشتر و برگزاری جلسات مشترک بیش از پیش فراهم شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب