کد مطلب: 20382
  تاریخ انتشار:  1401/03/21 - 11:09


تغییر کاربری زیستگاه، بلای جان وزغ تالشی

در این میان «وزغ تالشی»، بومزاد جنگل‌های هیرکانی و تنها گونه از خانواده قورباغه‌ها و وزغ‌ها است که جمعیت آن در حال کاهش است.

از ۲۲ گونه دوزیستان ایران، دو گونه (۹ درصد) در آستانه انقراض و سه گونه (۱۴درصد) در رده گونه‌های آسی‌ب پذیر قرار دارند و بیشترین تنوع گونه‌ای دوزیستان ایران مربوط به دو ناحیه جنگل‌های زاگرس و خزری-هیرکانی با ۱۸ گونه است. در این میان «وزغ تالشی»، بومزاد جنگل‌های هیرکانی و تنها گونه از خانواده قورباغه‌ها و وزغ‌ها است که جمعیت آن در حال کاهش است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، تغییر کاربری پهنه‌های جنگلی استان‌های گلستان و گیلان به زمین کشاورزی و باغات و متعاقب آن آلودگی منابع آبی با سرازیر شدن سموم، آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌های شیمیایی، ساخت سدها و آب بندهای غیرمسوولانه، توسعه مراکز گردشگری در دریاچه‌های مرتفع جنگلی همچنین تلفات جاده‌ای فراوان در فصل تولید مثل و زادآوری از مهم‌ترین تهدیدات این گونه محسوب می‌شوند.

گزارشی از عملکرد و اقدام های انجام شده در شناسایی زیستگاه‌ها و بررسی وضعیت وزغ تالشی توسط گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، مازندران و گیلان ارائه شد.

گروه تخصصی دوزیستان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در هم اندیشی با روسای ادارات نظارت بر حیات وحش استان های گلستان، مازندران و گیلان پس از بررسی تهدیدات در زیستگاه‌های وزغ تالشی به بررسی راهکارهای عملیاتی در کاهش مخاطرات پرداخت و برنامه‌های حفاظتی در سه بخش آموزش کارشناسان و ارتقای دانش بومی و محلی، اطلاع‌رسانی و هشدار و برنامه‌های مطالعاتی و عملیاتی با برنامه‌های مجزا در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توانمند سازی جوامع بومی و محلی در حفاظت از زیستگاه‌ها همچنین بهره‌مندی از سمن‌ها و جوامع بومی و محلی برای اجرای برنامه جمع‌آوری زباله ها در پیرامون دریاچه‌ها و آبگیرهای محل تخم‌گذاری وزغ تالشی و فرهنگسازی در میان مسافران و گردشگران در بهداشت محیط و به‌کارگیری از توان مراکز تفرجگاهی محل زیست وزغ تالشی در تولید محتوای آموزشی و نصب تابلوهای راهنما و اطلاع رسانی در افزایش دانش گردشگران در حفاظت از دوزیستان و همکاری در اجرای جشنواره های زمستان از دیگر مصوبات این جلسه بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش تلفات جاده‌ای، اجرای طرح مقید سازی و انتقال وزغ‌ها در فصل مهاجرت تولیدمثلی به سمت دریاچه و برکه‌های محل تخمگذاری در زیستگاه‌های حساس دریاچه عباس آباد بهشهر و دریاچه سوستان لاهیجان با احداث حصارهای پلاستیکی محافظ متحرک و موقت در موازات جاده به مدت تقریبی هشت هفته و انتقال وزغ‌های به دام افتاده در پشت حصارها به پیرامون دریاچه برای جفت‌یابی و تولید مثل در دستور کار قرار گرفت که این مهم با کمک و همکاری سمن‌ها و نیروهای داوطلب می تواند درصد موفقیت را افزایش دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان