کد مطلب: 20381
  تاریخ انتشار:  1401/03/21 - 10:34


تاثیر طبقه‌بندی گونه‌های گیاهی و جانوری در رسیدگی به تخلفات شکار

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از بازنگری در طبقه‌بندی حفاظتی گونه‌های جانوری و گیاهی کشور با گذشت بیش از ۲۰ سال خبرداد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از بازنگری در طبقه‌بندی حفاظتی گونه‌های جانوری و گیاهی کشور با گذشت بیش از ۲۰ سال خبرداد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن اکبری با بیان این که براساس قوانین شکار و صید و حفاظت و بهسازی و آیین‌نامه‌های آن‌ها، گونه‌های جانوری از نظر ارزش حفاظتی و میزان تهدیدهای گونه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال پیش قانونگذار بر اساس نظرات کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست فهرستی از گونه‌های جانوری کشور را در طبقات در معرض خطر انقراض، حفاظت و حمایت شده، عادی و زیانکار تعریف کرد و با توجه به این که به مرور زمان جمعیت برخی از گونه‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش یا کاهش یافته، بازنگری فهرست طبقه‌بندی حفاظتی گونه‌ها ضروری است.

وی افزود: از معیارهای تاثیرگذار در فهرست طبقه‌بندی گونه‌ها جمعیت، محدوده پراکنش، شیب کاهش و یا افزایش جمعیت گونه است که برای توزیع گونه‌های جانوری در طبیعت لحاظ شده است.

اکبری با اشاره به این که در ۲۰ سال گذشته با تخریب بسیاری از زیستگاه‌ها، محدوده‌های پراکنش جمعیت برخی ازگونه‌ها کاهش یافته است، گفت: طبقه‌بندی گونه‌ها به بازنگری جدید نیاز است و بر این اساس  دفتر موزه و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست مطالعاتی را با همکاری مرجع علمی و با مشارکت متخصصان و اساتید دانشگاهی و با استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان حیات وحش انجام داده و فهرستی از طبقه‌بندی جدید گونه‌ها تهیه کرده است که بعد از بررسی مجدد و تایید نهایی آن توسط دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و پس از انتشار آن در روزنامه رسمی به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها ابلاغ خواهد شد.

اهمیت تهیه فهرست طبقه‌بندی گونه‌های جانوری و گیاهی 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به اهمیت و جنبه‌های کاربردی طبقه‌بندی گونه‌های جانوری و گیاهی اشاره کرد و گفت: مراجع قضایی در رسیدگی به تخلفات شکار به فهرست طبقه‌بندی گونه‌ها مراجعه می‌کنند. گونه‌ای که شکار و یا زنده‌گیری می‌شود، با توجه به این که در کدام طبقه بندی قرار دارد، مجازات متفاوتی برای متخلف در نظر گرفته شده است، قانونگذار برای گونه‌ای که درمعرض خطر انقراض و یا غیر حمایت شده است، مجازات متفاوتی در قانون پیش‌بینی کرده است  که مهم‌ترین کاربرد آن محسوب می‌شود.

اکبری اختصاص بخشی از کارهای حفاظتی و هزینه‌کردها را متوجه گونه‌هایی که از نظر تهدیدها در رده بالاتری قرار دارند را از دیگر کاربردهای فهرست طبقه‌بندی گونه‌ها دانست.

وی در ادامه گفت: با استفاده از مقالات و گزارش‌های موجود و با اتکا به دانش کارشناسان محیط زیست همچنین با بهره‌برداری از نظرات متخصصان و اساتید دانشگاهی سعی شده است تا حد امکان وضعیت گونه‌ها به‌درستی در درطبقات جانمایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی تاکید کرد: با توجه به تنوع قابل توجه گونه‌های جانوری، پراکندگی گسترده آن‌ها و تنوع تهدیدهای گونه های جانوری و نبود اطلاعات قابل اتکا در قالب سامانه‌های گسترده کشوری هرگونه پیشنهاد درباره جابجایی گونه‌ها در طبقات و یا بازنگری احتمالی در این فهرست توسط سازمان حفاظت محیط زیست قابل بررسی است و این سازمان در نظر دارد از این پس در دوره‌های بسیار کوتاه‌تری به بازنگری فهرست طبقه‌بندی گونه‌ها اقدام کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان