کد مطلب: 20377
  تاریخ انتشار:  1401/03/19 - 23:02


رئیسی: در مسأله آب، بنای دولت این است که نگذارد حقی ضایع شود

اجرای قانون و پیگیری مصوبات مستلزم مدیران با انگیزه، با اندیشه و دلسوز است که در مجموعه دستگاه‌ها انگیزه کار داشته باشند و به مردم فکر کنند و موضوعشان مردم باشند.

رئیس‌جمهور گفت: بنای دولت بر این است که منابع آب را به نفع مردم استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار توزیع کند تا حق هیچکس ضایع نشود و عدالت اجرا شود. این مساله مهم باید در طرح جامع آب دیده شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سیدابراهیم رئیسی عصر امروز (۱۹ خرداد) در شورای اداری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه اگر ظرفیت‌های فراوان استان مورد توجه قرار گیرد مشکل بیکاری نیز حل خواهد شد، اظهار کرد: این به‌شرطی است که مشارکت مردم را با خود داشته باشیم و صرف تصویب قانون، ابلاغ بخشنامه و تخصیص اعتبار برای موفقیت کافی نیست.

وی ادامه داد: اجرای قانون و پیگیری مصوبات مستلزم مدیران با انگیزه، با اندیشه و دلسوز است که در مجموعه دستگاه‌ها انگیزه کار داشته باشند و به مردم فکر کنند و موضوعشان مردم باشند.

رئیسی با تاکید بر اینکه در سیره عملی امام رضا(ع) موضوع اصلی توجه و خدمت به مردم بود، گفت: داستان‌های حیات آن حضرت و صفت رافت ایشان نسبت به مردم حاکی از آن است که نگاه رئوفانه به همه آحاد جامعه داشتند و هیچ کاری را بافضیلت‌تر از ایجاد سرور در میان مردم نمی‌دانستند.

رئیس‌جمهور جلب رضای مردم در پرتو رضای الهی را مهم ارزیابی و بیان کرد: این مردم همان مردمی است که عشایر آن ۱۰ هزار شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده و ۲۵۰۰ شهید و هفت هزار جانباز و ایثارگر دارد. همان مردم خالص، صاف، باصفا و متدین که در عرصه‌های مختلف امتحان خود را پس داده‌اند و بالاترین افتخار خدمت به این مردم و احیای ظرفیت‌هاست.

رئیسی تصریح کرد: فقر، بیکاری، دغدغه و مشکلات مردم این استان می‌تواند به حداقل کاهش یابند لذا مدیران باید بدانند که رفع دغدغه‌های مسئولان ارشد و نمایندگان استان که ذیل عنوان مصوبات سفر پیگیری می‌شوند باید با نگاه اولویت‌دار مورد توجه قرار گیرند و مدیران با روحیه تحول‌گرایی و با انگیزه فراوان این مهم را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر مدیران احساس می‌کنند کارمندی یا مدیر بخشی انگیزه کار و تحول را ندارد او را در حاشیه قرار دهند نباید کشور، دستگاه و پروژه‌ها را معطل او کرد و اگرچه احترام افراد واجب است اما احترام مردم و نظام و انجام کارها و تعهد به خداوند واجب‌تر است.

رئیسی احترام به همه و اعتماد به خواص را مورد تأکید قرار دارد و گفت: کسانی که حاضرند در میدان خطر کرده و مشکلی از مشکلات مردم را رفع کنند باید محترم شمرده شوند.

وی اعتماد مردم را سرمایه ملی ما دانست و توضیح داد: مردم باید احساس کنند نظام اداری کارآمد است و یکی از مشکلات ما در نظام اداری به تعویق افتادن کارها و محول کردن کارها به آینده است؛ امروز در منطقه عشایرنشین لبد که سال‌ها قبل مقصد سفر مقام معظم رهبری بود حضور داشتم و هنوز مردم قدردان ایشان بودند و مراتب تشکر خود را به رهبری ابلاغ کردند. این مردم قانع، مهربان و شکرگزار بیان می‌کردند که انتظار داریم راه‌های مواصلاتی، مسأله آب و مدرسه در این منطقه رفع شود.

رئیس‌جمهور مسأله آب را مهم ارزیابی و تأکید کرد: آب در این منطقه نسبت به قبل کمتر شده است و نگرانی‌های ایجاد شده نیز همین است که آب این منطقه کاهش یافته و به میزان قبل نیست لذا در اینجا در کنار کمبود آب، مدیریت آب نیز مطرح است و برای موفقیت در این امر، مشارکت همه مردم لازم است.

وی آب شُرب را اولویت نخست دانست و بیان کرد: در این استان که از نعمت آب برخوردار است در برخی شهرها و روستاها شاهد آبرسانی با تانکر هستیم و باید این امر مدیریت شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از مهم‌ترین مسائل مدیریت آب، مسأله عدالت است؛ طرح جامع برای استفاده از آب شرب، صنعتی و کشاورزی باید مبتنی بر قانون و توأم با عدالت تهیه شود و نخبگان استان و منطقه در جریان این طرح قرار گیرند، دانستن همگان در این خصوص یک ضرورت بسیار مهم است. شرط موفقیت این طرح مشارکت مردم است لذا باید برای مردم به‌صورت کامل تبیین شود و میزان اختصاص آب در هر بخش مشخص و اعلام شود.

رئیسی وزارت نیرو را مسئول بررسی دلایل کاهش آب و راهکارهای احتمالی افزایش آن دانست و گفت: طرح جامع آب مبتنی بر عدالت در توزیع آن باید تدوین و الگوی کشت مناسب تدوین شود، مردم نیز باید همکاری کنند و نسبت به یکدیگر بدبین نباشند.

وی با تأکید بر اینکه مسأله آب با مدیریت مردم حل می‌شود، اضافه کرد: بنای دولت بر این نیست که مشکلات را ببیند و بگذرد بلکه معتقدیم با همکاری و مشارکت مردم و نخبگان باید مشکلات را حل کرد، برخی گره‌ها مردم را رنج می‌دهد و نباید ادامه یابد؛ بنای دولت بر این است که منابع آب را به نفع مردم این استان و استان‌های همجوار توزیع کند تا نگذارد حق هیچکس ضایع شود و عدالت اجرا شود که این مهم باید در طرح جامع آب دیده شود.

رئیس‌جمهور در خصوص ضرورت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در استان، تأکید کرد: استاندار و مدیران این مهم را دنبال کنند و خود را مسئول بدانند تا سرمایه را جذب کنند؛ زمینه بیش از حد تصور ما برای گردشگری در این استان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی با تأکید بر لزوم آب‌گیری سد باباحیدر تا آخر سال جاری، بیان کرد: این طرح بیش از ۱۰ سال به درازا کشیده و وقت آن است که سه شهرستان از مواهب سد بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: مبنای پیشرفت و توسعه کشور بر عدالت استوار است و آمایش سرزمینی برای استان‌ها و کشور نسخه خوبی در این راستاست، بر مبنایی باید حرکت کنیم که مورد توافق همگان باشد.

رئیسی سیاست‌گذاری، هدایت و حمایت را مسئولیت دولت عنوان کرد و ادامه داد: اما اقدام و عمل و میدان‌داری بر عهده مردم است و بخش خصوصی و کارآفرینان باید وارد میدان شوند و در حوزه‌های گوناگون از این نیرو استفاده کرد؛ صنعت گردشگری با حفظ مبانی فرهنگی استان باید احیا شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نگذاریم هویت فرهنگی و انقلابی را از ما سلب کنند، بیان کرد: مردم چهارمحال‌وبختیاری در عرصه‌های مختلف اثبات کرده‌اند که دارای هویت انقلابی هستند و از جمله در حوادث اخیر مردم دست رد بر ضد انقلاب زدند. اینان ولی‌نعمتان ما هستند که نباید بگذاریم به آنان سخت بگذرد.

رئیسی با اشاره به زیرساخت‌های ورزشی استان، تصریح کرد: باید نسبت به این مسأله اقدام شود و تأکید بر این نکته وجود دارد؛ اگر صنعت گردشگری فعال و صنایع تبدیلی فعال شوند مسأله بیکاری نیز رفع خواهد شد؛ هر کدام از افراد می‌توانند در مسأله کار نقش ایفا کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کارخانه تولید چادر مشکی شهرکرد قادر است نیاز کشور به این کالا را برطرف کند، ادامه داد: در سالی که با شعار تولید و دانش‌بنیان نامگذاری شده است، دولت وظیفه خود می‌داند که وقتی در داخل کشور تولید قابل عرضه داریم کالا را از خارج تامین نکند لذا پیگیری می‌شود تا اعتبارات لازم برای افزایش ظرفیت کارخانه تولید چادر مشکی تامین شود و این امر حتما اتفاق بیفتد.

رییسی تأکید کرد: نمونه دیگر، کشتارگاه جونقان است که با ۱۰درصد ظرفیت کار می‌کند و این در حالیست که جوانان این منطقه از بیکاری رنج می‌برند و از وزیر خواستم که سریعاً با کمک جهاد کشاورزی و دانشگاه برای این مسأله اقدام شود و ظرفیت‌ها احیا شود.

وی در خصوص معادن استان، تصریح کرد: معادنی در استان وجود دارد که باید بهره‌برداری شوند اما نباید خام‌فروشی کنیم.

رئیس‌جمهور امامزادگان را پیوست‌های هجرت امام رضا(ع) برشمرد و توضیح داد: این بزرگواران برکت روستاها و شهرها هستند و نگاه دشمن به این کشور امام رضایی است که گمان می‌کند می‌تواند ما را متوقف کند حال آنکه ما هم اعلام و هم اقدام کردیم که با این محدودیت‌ها و تحریم‌ها از حرکت باز نمی‌ایستیم.

رئیسی گفت: شخصیت‌ها و مفاخر استان نظیر آیت‌الله دهکردی و بی‌بی مردم بختیاری باید به نسل جدید شناسانده شود؛ امروز ما به گستردگی همه داشته‌هایه‌مان مورد تهدید هستیم و منابع انسانی، مغزهای متفکر، صنایع نظامی و دفاعی پیشرفته و دیگر داشته‌های مادی و معنوی ما مورد تهدید است و آنان نمی‌خواهند نظام اسلام و قرآن برپا باشد اما ملت ما ایستادگی کرده و کاخ سفید امروز اذعان به شکست می‌کند. امروز همگان باید کاری کنند که مردم امیدوار و دشمن ناامید شود و اگر به موانعی برخورد کردیم نباید از کار باز ایستاد و با تکیه بر ظرفیت‌های استان باید همواره حرکت کنیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب