کد مطلب: 20361
  تاریخ انتشار:  1401/03/17 - 13:14


امیدواریم در آینده نزدیک پرونده محیط‌بان کرمانشاهی به صلح و سازش برسد

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه ریزگردها را نیز یکی دیگر از معضلات مهم محیط زیستی کرمانشاه برشمرد که به دلیل همجواری با کشور عراق بسیار در معرض ورود ریزگردها قرار داریم.

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه موضوع پرونده محیط بان کرمانشاهی به قتل شبه عمد تبدیل شده، ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این پرونده به صلح و سازش برسد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) 
به نقل ایسنا، احد جلیلیان در نشست خبری که امروز (۱۷ خرداد) به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، با اشاره‌ به آخرین وضعیت پرونده محیط بان محکوم به اعدام کرمانشاهی، افزود: با پیگیری‌های فراوانی که هم از سوی سازمان محیط زیست و هم استان انجام شد، رای صادره برای پرونده "برومند نجفی" شکسته شد و موضوع در پرونده از قتل عمد به شبه عمد تبدیل شد.

جلیلیان ادامه داد: هم اکنون همه تلاش‌های سازمان محیط زیست به این سمت است که بتوانیم از خانواده مرحوم "فلاحی" رضایت بگیریم و کارهای خوبی نیز در این زمینه انجام شده و از ظرفیت بزرگانی همچون "عباس عربی" از بزرگان در امر صلح و سازش نیز استفاده کردیم.

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه با تاکید مجدد بر غیرعمد بودن این حادثه، اظهار کرد: امیدواریم در آینده نزدیک پرونده محیط بان برومند نجفی به صلح و سازس منجر شود.

جلیلیان از این فرد به عنوان یکی از بهترین و زحمت کش‌ترین محیط بانان کرمانشاه یاد کرد که عمدی در کار نداشته و یادآور شد: جلب رضایت خانواده مقتول هم برای ما بسیار مهم است و حتی با رایزنی‌هایی که صورت گرفته پیشنهاد شد یک نفر از اعضای خانواده متوفی نیز به عنوان محیط بان جذب شود.

۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید، متاسفانه یک نفر از سرنشینان این خودرو  به دلیل تیراندازی صورت گرفته جان خود را از دست می دهد.

 محیط بان برومند نجفی در این زمینه متهم به قتل شد که اخیرا اتهام او به قتل شبه عمد تبدیل شده است.

ریزگردها و کمبود نیرو، مهمترین چالش‌های میحط زیست کرمانشاه

وی در ادامه از مهمترین معضلات پیش روی محیط زیست کرمانشاه یاد کرد و کمبود نیرو را از مهمترین آنها برشمرد.

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به وسعت ۲۵۰ هزار هکتاری مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان که در قالب ۱۰ منطقه شامل پنج منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش و دو اثر طبیعی ملی می باشد، ادامه داد: بر اساس استانداردها باید به ازای هر هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم، یعنی در کرمانشاه ۲۵۰ نفر نیروی محیط بان نیاز داریم، اما مجموع نیروهای محیط بان ما در استان ۷۰ نفر است که تعدادی از آنها مشغول کارهای ستادی هم هستند.

جلیلیان اظهار کرد: البته امسال سازمان محیط زیست مجوز استخدام ۳۵۰ نفر را دریافت کرده که سهم کرمانشاه از این تعداد ۲۵ نفر است. همچنین قرار است بنیاد شهید نیز ۶۷ نفر را برای کمک به میحط زیست استان معرفی کند.

وی تنها راهکار در این شرایط را استفاده از ظرفیت خود مردم، جوامع محلی و ۳۶ سمن محیط زیستی دانست که در استان داریم.

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه ریزگردها را نیز یکی دیگر از معضلات مهم محیط زیستی کرمانشاه برشمرد که به دلیل همجواری با کشور عراق بسیار در معرض ورود ریزگردها قرار داریم.

وی حل این معضل را نیازمند راهکارهای بین‌المللی، فعالیت‌های دیپلماسی و معاهدات بین المللی اعلام کرد و یادآور شد: خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده و به زودی نمایندگان ۱۶ کشور دنیا برای کمک به حل این موضوع به کشور می آیند.

جلیلیان آلودگی آب‌ها و همچنین برداشت بی رویه از منابع آبی را نیز از دیگر معضلات محیط زیستی کرمانشاه برشمرد و وجود هشت تا ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در استان را گواهی بر این مدعا دانست.

وی اضافه کرد: متاسفانه محیط زیست در این زمینه تنها یک دستگاه ناظر است و اعتبارات خاصی برای کمک به حل این مشکلات نداریم، اما اخطارهای لازم را به دستگاه‌های مربوطه دادیم.

تعریف ۷۲ میلیارد تومان پروژه محیط زیستی برای سفر رئیس جمهور

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه از تعریف ۱۲ پروژه با اعتبار ۷۲ میلیارد تومان برای طرح در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه خبر داد.

به گفته جلیلیان، تکمیل سایت پرنده نگری تالاب هشیلان با نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پایگاه اطفا حریق چالابه و... از مهمترین این طرح ها است.

وی همچنین از پیگیری برای اختصاص ۱۲ میلیارد تومان برای احداث پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوای دیگر در استان خبر داد و عنوان کرد: این موضوع یکی از مطالبات مهم ما در سفر رئیس جمهور خواهد بود.

سرپرست محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان، این تعداد را جوابگوی نیاز ۱۴ شهرستان استان ندانست و تاکید کرد: علاوه بر این پنج ایستگاه، مقرر شده خود سازمان نیز سه ایستگاه دیگر برای استان در نظر بگیرد.

جلیلیان معتقد است، این تعداد ایستگاه برای اطلاع رسانی به موقع برای تمامی شهرستان‌های استان خصوصا در روزهایی که با گرد و غبار مواجهیم، بسیار ضروری است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری