کد مطلب: 20254
  تاریخ انتشار:  1401/02/28 - 10:24


آلودگی همچنان عامل ۹ میلیون مرگ زودرس در جهان است

چهار سال از انتشار نخستین گزارش در مورد نقش انواع آلودگی‌ها در مرگ‌و میر انسان‌ها می گذرد اما هنوز وضعیت تغییر نکرده و همچنان عامل ۹ میلیون مرگ زودرس در جهان است.

چهار سال از انتشار نخستین گزارش در مورد نقش انواع آلودگی‌ها در مرگ‌و میر انسان‌ها می گذرد اما هنوز وضعیت تغییر نکرده و همچنان عامل ۹ میلیون مرگ زودرس در جهان است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) از خبرگزاری فرانسه، نشریه علمی لانست امروز /چهارشنبه/ با انتشار نتیجه تحقیق کمیسیون آلودگی و سلامت خود اعلام کرده است که وضعیت از سال ۲۰۱۹ میلادی که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی ۹ میلیون مورد اعلام شد، بهبود نیافته و دلیل اصلی آن کیفیت پایین هوا و آلاینده‌های شیمیایی به ویژه سرب است. به این ترتیب همچنان یک مورد از هر ۶ مرگ رخ داده در سراسر دنیا با آلودگی ارتباط دارد.

آلودگی و زباله‌های تولید شده دست بشر در هوا، آب و زمین بندرت به شکل مستقیم عامل مرگ انسان می‌شوند اما با ایجاد بیماری‌های جدی قلبی و عروقی، سرطان، مشکلات تنفسی و یا مشکلات جدی گوارشی چون اسهال شدید، نقشی غیرمستقیم در مرگ‌ومیر ایفا می‌کنند.

ریچارد فولر نویسنده اصلی تحقیق لانست و یکی از اعضای کمیسیون آلودگی و سلامت معتقد است: تاثیرات آلودگی بر سلامت بشر همچنان زیاد و قابل توجه است و کشورهایی با درآمد کم و متوسط متحمل تبعات آن می‌شوند. ۹۲ درصد مرگ و میر ناشی از آلودگی و بخش بزرگی از زیان اقتصادی ناشی از آن به این کشورها تحمیل می‌شود.

وی ابراز تاسف می‌کند که با وجود افزایش مستندات مربوط به نگرانی عمومی در مورد آلودگی و تاثیر آن بر سلامت، توجه و بودجه اختصاص یافته به این امر از سال ۲۰۱۵ افزایش اندکی داشته است.

بر پایه این گزارش، هرچند که مرگ‌ومیر زودرس مرتبط با آلودگی ناشی از فقر شدید در جهان کاهش یافته اما تعداد مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا و آلودگی‌های شیمیایی افزایش یافته است.

فولر همچنین عنوان کرد: تاثیر آلودگی بر سلامت بشر همچنان بیش از تاثیر جنگ، تروریسم، مالاریا، ایدز، سل، مواد مخدر و الکل است و تعداد مرگ‌های ناشی از آلودگی با آمار قربانیان دخانیات رقابت می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد مرگ زودرس در اثر آلودگی هوا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار مرگ در نتیجه آلودگی آب و ۹۰۰ هزار مورد در اثر آلودگی سرب به ثبت رسید.

فولر در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: واقعیت این است که آلودگی سربی عمدتا در کشورهای فقیر رو به وخامت گذاشته و افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از آن وحشتناک است. این در حالی است که قرار گرفتن در معرض این ماده سمی نیز می تواند به تاخیر در رشد شناختی کودکان بیانجامد.

در حالی که تعداد موارد فوت ناشی از آلودگی های خانگی (مربوط به احتراق سوخت یا مشکلات آب یا بهداشت) به ویژه در آفریقا کاهش یافته است،  اشکال «جدید» آلودگی نسبت به بیست سال پیش افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۰ موارد مرگ زودرس مرتبط با آلودگی هوای محیط به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار مورد رسید و این رقم تا سال ۲۰۱۹، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مورد برآورد شد. ریزگردها و ازن موجود در هوا، وجود سرب و مواد سرطان‌زا در فضای کار، آلودگی شیمیایی در محیط در آسیا افزایش یافته است.

فولر در پایان به خبرگزاری فرانسه گفت: اگر نتوانیم به شیوه‌ای پاک و سبز توسعه پیدا کنیم، کاری که انجام می دهیم به شکل وحشتناکی خطرناک است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی