کد مطلب: 20245
  تاریخ انتشار:  1401/02/26 - 16:29


حفاظت از منابع طبیعی در ۱۶ استان کشور با بی‌سیم دیجیتال

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: از سال گذشته تاکنون در ۱۶ استان کشور با بی‌سیم دیجیتال از منابع طبیعی حفاظت می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: از سال گذشته تاکنون در ۱۶ استان کشور با بی‌سیم دیجیتال از منابع طبیعی حفاظت می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه و بخش تحقیقات برای اجرای طرح‌های فنی، حفاظتی و تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی گفت: اقدامات سازمان در تمامی اکوسیستم نیازمند نقد و بررسی است و به‌طور قطع کارمان بدون اشکال نیست و تذکرات و ارائه راهکار از سوی بخش دانشگاه و تحقیقات می‌تواند برای آینده جنگل راهگشا باشد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: تمام دلمشغولی ما این است که دفاع خوبی از منابع طبیعی صورت بگیرد و در این مسیر تمام سعی و تلاش بر این است مسئولی که سکان هدایت منابع طبیعی را در سطح ستاد و استان‌ها برعهده می‌گیرد، فردی متخصص و آشنا با مسایل و مشکلات منابع طبیعی باشد.

وی در ادامه گفت: در قانون منابع طبیعی سال ۱۳۴۶ آمده است که منابع طبیعی در بخش‌های مختلف جنگل و مرتع باید تابع طرح باشد و اکنون حدود یک میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی دارای طرح جنگل‌داری است و سازمان تلاش می‌کند که تمامی عرصه‌های منابع طبیعی دارای طرح و مجری طرح باشد.

منصور تصریح کرد: وقتی منابع طبیعی دارای طرح و مجری باشد، بسیاری از مشکلات آن به لحاظ حفاظتی با حضور مجری در عرصه مرتفع خواهد شد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه به تشدید اقدامات حفاظتی در منابع طبیعی به‌ویژه جنگل و مرتع اشاره کرد و گفت: استفاده و بهره‌گیری از فناوری‌های نو در دستور کار سازمان قرار گرفته است و از این رو از سال گذشته تاکنون در ۱۶ استان کشور با بی‌سیم دیجیتال از منابع طبیعی حفاظت می‌شود و این پوشش تا مهرماه به ۲۱ استان و تا پایان سال در تمامی استان‌ها انجام می‌شود.

منصورهمچنین اظهارکرد: کلیه خودروهای حفاظتی اکنون به سیستم جی پی اس متصل شده است و از ستاد سازمان رصد و مشخص می‌شود که هر خودرو در چه مسیر و ماموریتی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: از سال ۸۵ که یگان حفاظت در سازمان راه اندازی شده دارای تشکیلات و پست سازمانی نبوده و اکنون ۱۸۰۰ پست سازمانی به پست جنگلبان، جنگلبان راننده و جنگلبان مسئول تبدیل شده است و اکنون یگان حفاظت  در سراسر کشور دارای لباس متحد الشکل، پست سازمانی و تشکیلات اداری شده است.

منصورهمچنین یادآور شد: تمامی عرصه‌های منابع طبیعی در استان ها به لحاظ  حفاظتی بلوک بندی شده و برای هر یک از بلوک ها بر اساس نرم حفاظتی نیرو تعیین شده است. البته این بدان معنا نیست که مشکلات حفاظتی وجود ندارد اما حفاظت در تمامی استان‌ها اکنون ساماندهی شده است. به عنوان مثال در حوزه استحفاظی جنگل عباس آباد اکنون مشخص است که چه تعداد نیروی حفاظی در حوزه استحفاظی مستقر هستند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه یادآور شد: در کنار جنگل‌های هیرکانی که برای ما بسیار پر اهمیت است، جنگل‌های زاگرس قرار دارد که ۱.۴ میلیون هکتار آن آلوده به بیماری و آفات است و در حوزه زاگرس هم در دولت قبل و هم در دولت جدید ستاد نجات جنگل زاگرس به ریاست معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شد و اکنون اراده قوی برای کاهش تخریب جنگل‌های زاگرس در دولت و سازمان وجود دارد و سند حمایت از جنگل های زاگرس تهیه شده است.

راه اندازی پویش ایران سرسبز و ایران قوی، توسعه و گسترش طرح زراعت چوب برای کاهش فشار بر جنگل، راه‌اندازی سامانه حمل چوب و غیره از جمله موضوعاتی بود که رییس سازمان منابع طبیعی کشور در دیدار اساتید دانشگاه و تحقیقات آن را مطرح کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، اساتید دانشگاه و پیشکسوتان جنگل در این نشست درباره نوع مدیریت بر جنگل و نحوه اجرای طرح‌های فنی و حفاظتی نظرات متفاوتی داشتند و در پایان این نشست هم اندیشی جمع بندی صورت گرفته و مقرر شد این جلسات با بهره‌مندی از خرد جمعی برای دستیابی به نتیجه بهتر کماکان ادامه داشته باشد.  

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب