کد مطلب: 20170
  تاریخ انتشار:  1401/02/11 - 09:55


۱۵ نکته درباره جنگل‌های زاگرس

جنگل‌های زاگرس یکی از اکوسیستم‌های مهم کشور هستند که نقش مهمی در حفظ آب و خاک دارند و جنگل‌های بلوط از شاخصه های این منطقه به شمار می‌روند.

جنگل‌های زاگرس یکی از اکوسیستم‌های مهم کشور هستند که نقش مهمی در حفظ آب و خاک دارند و جنگل‌های بلوط از شاخصه های این منطقه به شمار می‌روند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک قرار دارد، جنگل‌ها و منابع طبیعی از ارزش بسیار بالایی برخوردار هستند چرا که این جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در تأمین اکسیژن، گیاهان دارویی، حفظ آب و تثبیت خاک دارند.در ادامه به ۱۴ نکته درباره اهمیت جنگل‌های زاگرس اشاره می‌کنیم:

*از جنگل‌های زاگرس می‌توان به عنوان میراث بین نسلی و ثروت ملی یاد کرد.

*مجموعه جنگل های زاگرس، زیست بوم جمعیتی بالغ بر۱۰ میلیون نفر است و نمی‌توان به سادگی از کنار مسائل و مشکلات ساکنان این مناطق عبور کرد.

*۵۰ درصد کل دام کشور در حوزه زاگرس است و ۴۰ درصد از نزولات جوی و ۷۰ درصد عشایر نیز در این ناحیه ساکن هستند.

*از ۲۱۰۰ گونه گیاه خوراکی و دارویی در عرصه طبیعی زاگرس حداقل ۴۷۰ گونه آن با عنوان خواص دارویی ثبت شده است و پشتوانه تحقیقاتی و علمی در آزمایشگاه دارند.

*جنگل‌های زاگرس تامین کننده ۴۰ درصد آب شیرین تولیدی در کشور هستند.

*هر هکتار جنگل سالانه ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند که معادل اکسیژن مورد نیاز ۱۰ نفر است.

*هر هکتار جنگل ۶۸.۵ تن گردوغبار را در خود رسوب می‌دهد که هیچ فیلتری توانایی رسوب این حجم از گرد و غبار را ندارد.

*هر هکتار جنگل بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب آب را در زمین نفوذ می دهد.

*میزان نفوذ آب در مناطق دارای پوشش جنگلی ۴۰ برابر بیشتر از مناطق بدون پوشش جنگلی است.

*از شش میلیون هکتار جنگلی که در منطقه زاگرس استقرار دارند، ۱.۴ میلیون هکتار آن در معرض تخریب هستند و خشکیدگی و زوال بلوط امانشان را بریده است.

*جنگل‌های بلوط از سال‌های خیلی دور در زاگرس روییده‌اند و نماد و نمود مقاومت هستند.

*درخت های بلوط گاهی بیش از هشت ماه در شیب های جنوبی جنگل‌های زاگرس در گرمای تابستان تشنگی را تاب می آورند تا از آب و خاک این سرزمین حراست کنند.

*برای اجرای هر چه بهتر طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با حل مسائل و احیای جنگل‌های زاگرس لازم است مردم و جوامع محلی را به صحنه بیاوریم و از مشارکت جدی خود مردم و شرکت‌های دانش بنیان برای پیشگیری از تخریب جنگل‌های زاگرس و نیز توسعه این ناحیه بهره مند شویم.

*باید زمینه تامین و تجهیز ابزارها و امکانات مورد نیاز جهت پشتیبانی از برنامه های اطفای حریق و پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها را با مشارکت وزارتخانه‌های کشور ، دفاع و دیگر دستگاه‌های مسئول فراهم کنیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب