کد مطلب: 20165
  تاریخ انتشار:  1401/02/10 - 11:57


آسیا کانون طوفان‌های استوایی می‌شود

آسیا بیشترین طوفان‌های استوایی را تا کمتر از ۲۰ سال آینده تجربه خواهد کرد.

آسیا بیشترین طوفان‌های استوایی را تا کمتر از ۲۰ سال آینده تجربه خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بر اساس تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه ساوت‌همپتون بریتانیا، تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی باعث می‌شود طوفان‌های استوایی قوی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود و بسیاری از نقاط جهان را در معرض خطر قرار دهد. کارشناسان استدلال می‌کنند که حداکثر سرعت باد مرتبط با این طوفان‌ها می‌تواند حدود ۲۰ درصد افزایش یابد.

طوفان‌های استوایی از مخرب‌ترین رویدادهای آب‌وهوایی شدید جهان اما نسبتا نادر هستند و تنها حدود ۸۰ تا ۱۰۰ طوفان سالانه در سراسر جهان تشکیل می‌شوند.

دانشمندان با ترکیب داده‌های تاریخی با مدل‌های آب‌وهوای جهانی، صدها هزار «گردباد استوایی مصنوعی» را به منظور پیش‌بینی فراوانی وقوع چنین رویدادهایی در سراسر جهان طی دهه‌های آینده، در حالی که تغییرات آب‌وهوایی تشدید می‌شود، تولید کردند.

نتایج نشان می‌دهد که فراوانی شدیدترین طوفان‌های استوایی در سطح جهانی دو برابر خواهد شد، در حالی که طوفان‌ها و طوفان‌های استوایی ضعیف‌تر در بسیاری از مناطق جهان کمتر رایج خواهند شد. یک استثنای مهم ممکن است خلیج بنگال باشد، جایی که دانشمندان کاهش فراوانی طوفان‌های شدید را پیش‌بینی می‌کنند.

آسیا به احتمال زیاد شاهد بیشترین افزایش در تعداد مواردی است که در معرض طوفان‌های استوایی قرار می گیرند، به‌طوری‌که میلیون‌ها نفر در چین، ژاپن، ویتنام و کره جنوبی با خطرات شدید روبرو هستند.

نتایج  این بررسی‌ می‌تواند به شناسایی مکان‌هایی که در معرض بیشترین افزایش خطر طوفان استوایی هستند کمک کند تا اقداماتی را برای کاهش خطر در این مناطق برای کاهش خسارات و تلفات انجام دهند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان