کد مطلب: 20158
  تاریخ انتشار:  1401/02/08 - 15:32


تدوین برنامه‌ عمل غرب آسیا برای بیابان‌زدایی

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با سفیر سوریه در ایران، در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با سفیر سوریه در ایران، در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سیدحسین موسوی فر با «شفیق دیوب» - سفیر سوریه در ایران - در سازمان حفاظت محیط‌زیست دیدار و گفت و گو کرد. در این نشست در خصوص ضرورت تقویت همکاری‌های آتی، به‌خصوص در مورد مسائل محیط‌زیستی بحث و تبادل‌نظر شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست اظهار کرد: انتظار داریم همان گونه که در حوزه‌های مختلف دو ملت با هم روابط عمیقی دارند و این رابطه ناشی از مولفه‌های مختلف برادری و دوستی میان دو ملت است، در حوزه ی محیط‌ زیست هم به همین گونه پیش برود.

وی افزود: البته در گذشته در حوزه محیط‌زیست اقدامات خوبی انجام و تفاهمنامه‌هایی بین دو کشور منعقد شده است اما این موافقت‌نامه‌ها صرفا در مرحله تفاهم متوقف شده اما بنای ما این است که در جلسه برای اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها و به‌روز شدن آن‌ها هماهنگی‌هایی انجام شود. ما درک می‌کنیم که کشور سوریه در حوزه‌های مختلف مشغولیاتی دارد و با ایران همکاری‌های خوبی دارد اما همانطور که می‌دانید مسئله محیط‌زیست امروزه مساله یک دولت و یا دو دولت نیست بلکه مناطق وسیعی از جهان را با چالش مواجه کرده است و این وظیفه ما را به عنوان دو ملت دوست و همراه سنگین‌تر می‌کند.

موسوی فر در ادامه اظهار کرد: در روزهای اخیر کشور ما همانند برخی از کشورهای دیگر در منطقه هدف طوفان های گردوغبار و مخاطراتی بوده است که ناشی از تغییرات اقلیمی در منطقه است و با این شرایط اقلیمی امیدواریم با این جلسات و نشست‌ها به‌طور جدی در رفع این معضل محیط‌ زیستی اقدامات اثر بخشی را داشته باشیم و وارد فاز عملیاتی شویم .

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: ما خواستار این هستیم که با تاکید بر این اتفاقات زیست‌محیطی اخیری که بعضی از آن ها با منشاء کشور جناب‌عالی بوده است همکاری‌های جدی و مؤثری داشته باشیم .

موسوی فر با اشاره به موافقت‌نامه‌هایی که در سال ۱۳۸۴ (۲۰۰۶میلادی ) بین دو دولت ایران و سوریه به امضاء رسیده بود، گفت: این تفاهم‌ژنامه از دستاوردهای خوبی برخوردار بود که متاسفانه آثار و خروجی های قابل توجهی که جنبه رفع موانع محیط‌زیستی را آنگونه که باید باشد را نداشت که امیدواریم با به‌روزرسانی، اسناد جدیدی تنظیم شود تا بتوانیم در حوزه محیط‌ زیست همانند دیگر حوزه ها پیشرو باشیم .

سفیر سوریه در ایران خواستار تقویت حوزه محیط‌ زیست، اقتصاد و تجارت شد

«شفیق دیوب» - سفیر سوریه در ایران - اظهار کرد: بسیار خرسندم از حضور در کنار دوستداران و متولیان حوزه محیط‌زیست کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و امیدوارم با این نشست و جلسه در آینده شاهد نتایج ملموسی در حوزه محیط‌ زیست دو کشور بلکه کل منطقه باشیم و تشکر می‌کنم از تدبیر کشور جمهوری اسلامی که در این حوزه محیط‌زیستی پیش‌ قدم شده است.

شفیق دیوب در ادامه در خصوص مباحث مطرح‌شده خاطرنشان کرد :مواردی که در این جلسه به‌صورت کارشناسی مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گرفت، بسیار پراهمیت است و کاملاً با طرح این موضوع موافق هستیم. روابط بین دو ملت ازلحاظ استراتژیک و راهبردی بسیار نزدیک و قوی است اما خلائی که در این روابط احساس می‌شود ، بحث حوزه محیط‌ زیست ،اقتصاد و تجارت است که ضعف بزرگی است و به نظرم رهبران دو ملت برای تقویت این بخش‌ها باید اقدامات ویژه‌ای انجام دهند تا در راستای منفعت دو ملت سوریه و ایران شاهد شکوفایی این بخش‌ها نیز باشیم.

سفیر سوریه در تهران افزود: دولت سوریه این آمادگی را دارد برای گسترش روابط بین دو کشور در همه زمینه‌ها ازجمله بحث محیط‌ زیست که شامل تغییرات اکوسیستم و هوا است همکاری‌های مؤثری را داشته باشد .

وی تغییرات اکوسیستم و هوا  را از بزرگ‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی دانست و خاطرنشان کرد : برای مقابلعه  تغییرات اقلیمی که امروز کشورهای منطقه ازجمله ایران شاهد آن است، معتقدم باید با همکاری سایر کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس اقدامات ویژه‌ای انجام شود و هرچه سریع‌تر این همکاری‌ها را در قالب تفاهمنامه که بتواند قابلیت عملیاتی شدن داشته باشد را آغاز کنیم .

«شفیق دیوب» در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که سال ۲۰۰۶ به امضاء رسیده بود گفت: در اینجا  از نمایندگان و دست‌اندرکاران حوزه محیط‌زیست می‌خواهیم اگر احساس می‌شود که باید برای به‌روز شدن این تفاهمنامه اقداماتی صورت گیرد، هر چه سریع‌تر این اقدامات انجام شود تا ما هم بتوانیم در اسرع وقت مفاد تفاهمنامه جدید را به دولت متبوع خود منتقل کنیم وبا بررسی‌ها و بیان دیدگاه‌هایمان مقدمات امضای این سند همکاری را هر چه سریع‌تر فراهم کنیم و به مرحله اجرا برسانیم .

وی همچنین از سفر نخست‌وزیر سوریه به تهران در آینده نزدیک خبرداد.

ایران بعد از چین بیشترین جنگل دست کاشت را در مناطق بیابانی ایجاد کرده است

محمد طهماسبی بیرگانی - دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت گردوغبار کشور - نیز در این نشست اظهار کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران در بحث مقابله با بیابان‌زدایی و مقابله با گردوغبار یک پیشینه ۷۰ ساله دارد به‌طوری‌که حدود ۵ میلیون هکتار جنگل دست کاشت  روی مناطق غبار خیز به‌ویژه در مناطقی با بارندگی کمتر از ۵۰ میلیمتر ایجاد کرده است.

وی ادامه داد : بررسی‌های مجامع بین‌المللی نشان می‌دهد  که  جمهوری اسلامی ایران  بعد از چین بیشترین جنگل دست کاشت را در مناطق بیابانی ایجاد کرده است .

طهماسبی بیرگانی  در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای کار عملیاتی موضوع مقابله با گردوغبار و مناطق تحت تأثیر آن گفت : ما یک ستاد داریم که متشکل از ۱۵ دستگاه اجرایی است که کار اقدام و عمل را به‌صورت هماهنگ انجام می‌دهند. این دستگاه‌ها تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست هستند که نسبت به شناسایی تمام مناطق غبار خیز خاورمیانه اقدام کرده و اسناد این اقدام پژوهشی موجود است و طبق بررسی‌های صورت گرفته این مناطق حدود ۲۷۰ میلیون هکتار است که شامل کل خاورمیانه و غرب آسیا و بخش‌هایی از آسیای میانه شامل ترکمنستان و ازبکستان می‌شود.

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت گردوغبار کشور در ادامه تصریح کرد: بخشی از برنامه‌ بیابان‌زدایی ما برنامه‌ عمل غرب آسیا نام‌گذاری شده است و خواستار آن هستیم که عملیاتی شدن فاز اول این برنامه‌ عمل با کشورهای منطقه آغاز شود و با کسب نتایج مثبت سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اضافه شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست طهماسبی بیرگانی خاطرنشان کرد : این سند پشتیبانی تمام دستگاه‌های داخلی کشور همچنین دستگاه دیپلماسی کشور یعنی وزارت امور خارجه را طی جلساتی کسب کرده و موافقت برای انجام این کار حاصل‌شده است .

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب