کد مطلب: 20155
  تاریخ انتشار:  1401/02/08 - 12:38


۴۰ درصد از زمین‌های جهان تخریب شده است

سازمان ملل اعلام کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از مناطق خشکی جهان تخریب شده است.

سازمان ملل اعلام کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد از مناطق خشکی جهان تخریب شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد: آسیب‌های انسان به زمینهای جهان‌ در حال افزایش است به طوریکه اکنون تا ۴۰ درصد این مناطق تخریب ‌شده اند. این در حالیست که نیمی از مردم جهان از پیامدهای این شرایط رنج می‌برند.

زمین های تخریب شده که از منابع طبیعی، حاصلخیزی خاک، آب، تنوع زیستی، درختان یا پوشش گیاهی بومی تهی شده اند در سراسر کره زمین یافت می شوند. بسیاری از افراد، مناطق خشکی تخریب‌شده را به‌ عنوان بیابان خشک و جنگل‌های استوایی که مورد سوء استفاده قاچاقچیان چوب قرار گرفته اند، تصور می‌کنند، اما این مناطق شامل نقاط ظاهرا «سبز» نیز میشود که به ‌شدت در آنها کشاورزی شده یا از پوشش گیاهی طبیعی خود محروم شده‌اند.

رشد مواد غذایی در زمین های تخریب شده به تدریج سخت تر می شود؛ زیرا خاک این مناطق به سرعت فرسوده می شوند و منابع آب کاهش پیدا می‌کند. تخریب زمین همچنین به از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری منجر شده و می تواند با کاهش توانایی زمین در جذب و ذخیره کربن، بحران آب و هوا را تشدید کند.

بیشترین خسارت وارد شده به مناطق خشکی ناشی از فعالیتهای بشر برای تولید مواد غذایی است، اما مصرف سایر کالاها مانند پوشاک نیز سهم زیادی دارد. بیشتر تخریبها در کشورهای در حال توسعه قابل مشاهده است، اما علت اصلی این پدیده مصرف بیش از حد در کشورهای ثروتمند است، به عنوان مثال مصرف فزاینده گوشت در این کشورهاست که نسبت به تولید سبزیجات منابع بسیار بیشتری مصرف می کند.

گزارشها حاکی از آن است که بدون اقدام فوری، تخریب زمین با سرعت بیشتری گسترش خواهد یافت. در صورت ادامه میزان فعلی تخریب مناطق خشکی، تا سال 2050، منطقه ای به وسعت آمریکای جنوبی به میزان فعلی اضافه خواهد شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان