کد مطلب: 20118
  تاریخ انتشار:  1401/01/31 - 11:25


تغییرات در پوشش گیاهی عامل اصلی افزایش دمای جهانی است

محققان دریافتند که تغییر پوشش گیاهی احتمالا عامل اصلی تغییرات دمای جهانی در ۱۰ هزار سال گذشته بوده است.

محققان دریافتند که تغییر پوشش گیاهی احتمالا عامل اصلی تغییرات دمای جهانی در ۱۰ هزار سال گذشته بوده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، دانشمندانی که تغییرات آب‌وهوایی گذشته را مطالعه می‌کنند، نمی‌توانند به گذشته برگردند تا دقیقا ببینند شرایط چگونه بوده است. در عوض، آنها از مدل‌هایی برای استنباط طرح‌های اقلیمی گذشته بر اساس تغییرات اقلیمی که چند قرن گذشته شاهد آن بوده و ثبت شده است، استفاده می‌کنند.

محققان در دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس، از زمان شروع دوره هولوسن، حدود ۱۱هزار سال پیش، با مشکلی در مدل‌های دمای جوی زمین روبرو شدند. بسیاری از این شبیه‌سازی‌ها گرم شدن تدریجی و پیوسته دما را در طول زمان، همراه با افزایش تدریجی سطوح دی‌اکسیدکربن (CO۲) اتمسفر نشان دادند.

هنگامی که دانشمندان از سوابق برای بازسازی آب‌وهوای گذشته استفاده کردند، شواهدی از اوج گرما بین ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰ هزارسال پیش یافتند. برخی از سوابق در گذشته که توسط موجودات زنده یا سایر عوامل ایجاد شده‌اند، می‌توانند جنبه‌های شرایط اقلیمی و جوی را منعکس کنند. به عنوان مثال، حلقه‌های درختان، مغزه یخی (انباشت چندین ساله برف و یخ)، هسته‌های رسوبی و پوسته‌های موجودات دریایی کوچک، همگی نشان‌دهنده شرایط آب‌وهوایی در زمان تشکیل آن‌ها هستند.

برای این گروه از محققان، رکوردهای گرده آشکارترین آنها بود. آنها به سرنخی دست یافتند که نشان داد، نقش پوشش گیاهی در تغییرات آب‌وهوایی گذشته ممکن است مهمتر از تصورات پیشین باشد.

محققان دریافتند که دماهای گرمتر در اوایل هولوسن، گیاهان را به ارمغان آورد سپس دماهای حتی گرمتر آمد که نشان می‌دهد وجود پوشش گیاهی ممکن است عامل مهمی در آن زمان باشد.

در واقع، تغییرات بسیار زیادی در پوشش رویشی دوره هولوسن، عصر زمین‌شناسی کنونی رخ داده است. در اوایل این دوره، صحرای آفریقا سبزتر و بیشتر به یک علفزار تبدیل شد. پوشش گیاهی در نیمکره شمالی، از جمله جنگل‌های مخروطی و برگریز در عرض‌های جغرافیایی میانی و قطب شمال نیز رشد کردند.

پوشش گیاهی در دوره هولوسن، کره زمین را تا ۱.۵ درجه فارنهایت گرم کرد. در دوره هولوسن بود که برای اولین‌بار سکونتگاه‌های انسانی همراه با کشاورزی و دیگر جنبه‌های تمدن ایجاد شد. این فرآیندها احتمالا تحت تاثیر شرایط آب‌وهوایی قرار گرفته‌اند بنابراین بسیاری از دانشمندان و مورخان علاقه‌مند به درک چگونگی و زمان تغییر آب‌وهوا در این دوره هستند.

محققان اظهارکردند: به‌طور کلی، محاسبه تغییر پوشش گیاهی بسیار مهم است و پیش‌بینی‌ها برای تغییرات آب‌وهوایی آینده که شامل تغییرات در پوشش گیاهی باشند، احتمالا پیش‌بینی‌های قابل‌اعتمادتری را ایجاد خواهند کرد.

نتایج این بررسی در نشریه  Science Advances منتشر شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها