کد مطلب: 20109
  تاریخ انتشار:  1401/01/29 - 15:21


تشریح برنامه‌های محیط زیستی مناطق ۲۲ گانه به مناسبت «هفته زمین پاک»

روز زمین فرصتی برای آگاه‌سازی، فرهنگسازی، جلب مشارکت شهروندان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران تمامی کشورها است.

بی شک با اختصاص یک روز در سال به کره زمین نمی‌توان آن را سالم و پاکیزه نگه‌ داشت، اما روز زمین فرصتی برای آگاه‌سازی، فرهنگسازی، جلب مشارکت شهروندان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران تمامی کشورها است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایسنا، امروزه زمین تنها زیستگاه انسان، در معرض خطرهای گوناگونی قرار دارد که‌ هر یک از آن ها، حیات بشر را تهدید می‌کند. انفجار جمعیت، فقر، مصرف بی‌رویه منابع و انرژی، انتشار بیش از حد گازهای گلخانه‌ای، زباله‌های تجزیه ناپذیر، انواع آلودگی، نابودی زیستگاه‌ها و رویشگاه‌های جانوری و گیاهی و افزایش انقراض گونه‌ها، همگی در نابودی زمین نقش دارند، که اگر اندیشه‌ای به حال این اوضاع نشود، عواقب جبران‌ناپذیر آن گریبان‌گیر ما انسان‌ها خواهد شد.

اکنون زمان تغییر است، چراکه زمان و فرصتی که برای حل بحران‌ها و معضلات محیط زیستی، برای انتخاب یک آینده مرفه و پایدار و برای احیای اکوسیستم‌های تخریب شده وجود دارد، بسیار اندک است و همه افراد، دولت‌ها و نهادهای فراملی و جهانی در قبال آن مسئولند.

امسال روز جهانی زمین با موضوع "سرمایه‌گذاری بر سیاره خود"، بر مشارکت دادن بیش از ۱ میلیارد نفر از مردم، دولت‌ها، مؤسسات و مشاغل در این روز متمرکز شده تا ضمن یادآوری مسئولیت جمعی، حرکت به سمت یک اقتصاد سبز عادلانه و موفق و کنار زدن موانع ناشی از اقتصاد مبتنی بر سوخت‌های فسیلی را سرعت بخشید.

روز جهانی زمین ۱۴۰۱ مصادف با دوم اردیبهشت (۲۲ آوریل ۲۰۲۲ میلادی) و هفته زمین پاک از ۲ الی ۹ اردیبهشت، با شعار "سرمایه‌گذاری در زمین با کاهش پلاستیک" و با هدف حمایت از اقداماتی که در راستای حفاظت از محیط‌زیست صورت می‌گیرد و جهت یادآوری راه‌های محافظت از این کره خاکی و هشدار به تمام ساکنان آن، گرامی داشته می‌شود. یقیناً با اختصاص یک روز در سال به کره زمین نمی‌توان آن را سالم و پاکیزه نگه‌ داشت، اما روز زمین فرصتی برای آگاه‌سازی، فرهنگسازی، جلب مشارکت شهروندان، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران تمامی کشورها است.

در این راستا اقدامات و برنامه هایی چون پاکسازی، پویش اهداء شاخه گل به پاکبانان با مشارکت سمن‌ها و خانه های محیط‌زیست، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و انتشار پیام، محتوا و مفاهیم آموزشی از طریق برپایی غرفه و کانتر آموزشی در سطح شهر و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، ارائه محتوای آموزشی به دانش‌آموزان و جلب مشارکت شهروندان علاقمند توسط ادارات مدیریت پسماند و محیط زیست و توسعه پایدار به طور مشترک در سطح مناطق برگزار می‌شود.

ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و پاسداری از زمین توسط ائمه جماعات و مداحان اهل بیت در مراسمات مذهبی، همکاری و حمایت از مساجد، حسینیه‌ها و خیریه‌ها جهت استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و ظروف قابل بازیافت و استقرار مخازن پسماند خشک و ارائه آموزش تفکیک صحیح زباله در مراسمات ماه مبارک رمضان، برگزاری مسابقات و رویدادهای سرگرمی‌ در مدارس، سراهای محلات و بوستان‌ها در خصوص موضوعات مرتبط و تقدیر از فعالین محیط زیست محلات و زحمات پاکبانان نمونه و پیشکسوت از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت روز زمین پاک اجرا می‌شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری