کد مطلب: 20105
  تاریخ انتشار:  1401/01/28 - 15:33


شهرهای ورزنه و بندر خمیر واجد شرایط شهر تالابی کنوانسیون رامسر شناخته شدند

شهرهای بندر خمیر در مجاورت تالاب بین المللی خورخوران استان هرمزگان و شهر ورزنه در نزدیک تالاب بین المللی گاوخونی استان اصفهان واجد دریافت عنوان شهر تالابی شدند.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها گفت: شهرهای بندر خمیر در مجاورت تالاب بین المللی خورخوران استان هرمزگان و شهر ورزنه در نزدیک تالاب بین المللی گاوخونی استان اصفهان واجد دریافت عنوان شهر تالابی شدند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آرزو اشرفی زاده در خصوص انتخاب این شهرهای تالابی اظهارکرد: بنا به آخرین گزارش کمیته مستقل مشورتی شهرهای تالابی کنوانسیون رامسر شهرهای بندر خمیر در مجاورت تالاب بین المللی خورخوران استان هرمزگان و شهر ورزنه در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی استان اصفهان فرآیند اعتبارسنجی را با موفقیت طی کرده‌اند و واجد دریافت عنوان "شهر تالابی" شدند.

وی افزود: این کمیته گزینه‌های نهایی را از میان ۲۵ شهر انتخاب و به‌صورت شفاهی در خرداد ماه ۱۴۰۱ به کمیته دائمی کنوانسیون رامسر ارائه خواهد کرد که پس از تصویب کمیته دائمی نام شهرهای منتخب طی یک اطلاعیه رسمی در وبسایت کنوانسیون درج خواهد شد.

اشرفی زاده خاطرنشان کرد: اعضای متعهد کنوانسیون رامسر برای حفاظت و استفاده خردمندانه از تالاب‌های سرزمین خود توافق کرده‌اند. با در نظر گرفتن اهمیت شهرها و تالاب‌های شهری کنوانسیون رامسر طرح اعتبارسنجی شهر تالابی را در قطعنامه XII.۱۰ معرفی کنند.

وی افزود: این طرح داوطلبانه فرصتی را برای شهرها به وجود آورده است که از طریق آن بتوانند تالاب‌های طبیعی یا انسان‌ساخت شهرهای خود را در سطح بین‌المللی معرفی کنند و تلاش‌های خود را برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از تالاب‌هایشان با دیگران به اشتراک بگذارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در پایان گفت:  طرح اعتبارسنجی شهر تالابی، شهرهای نزدیک، مجاور و وابسته به تالاب‌ها به‌خصوص تالاب های با اهمیت بین‌المللی را به برجسته کردن و تقویت ارتباط مثبت با این اکوسیستم‌های ارزشمند تشویق می‌کند. برای مثال از طریق افزایش سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص تالاب‌ها و مشارکت در برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری‌های شهری به تقویت ارتباطات مثبت میان برنامه‌ریزی‌های شهری در راستای حفاظت هر چه بیشتر از این زیست‌بوم‌های ارزشمند می‌پردازد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی