کد مطلب: 20074
  تاریخ انتشار:  1401/01/21 - 12:18


سیل پلاستیک و تاثیر آن در تشدید تغییرات آب‌وهوایی

تقریبا همه موجودات دریایی که امروز مورد بررسی قرار می‌گیرند، از پلانکتون گرفته تا نهنگ‌ها به‌ طور منظم با زباله‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها در تماس هستند.

نتایج مطالعه جدید به رهبری موسسه آلفرد وگنر، مرکز هلمهولتز برای تحقیقات قطبی و دریایی(AWI) نشان می‌دهد حتی قطب شمال نمی‌تواند از تهدید جهانی آلودگی پلاستیکی فرار کند. به گفته محققان سیل پلاستیکی به تمام نقاط قطب شمال رسیده و تنوع زیادی از اکوسیستم‌ها را به خطر انداخته و تغییرات آب‌وهوایی را تشدید می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، برآوردهای اخیر نشان می‌دهد سالانه بین ۱۹ تا ۲۳ میلیون تن زباله پلاستیکی به آب‌های جهان می‌رسد که معادل حجم ۲ کامیون در دقیقه است و از آنجایی که پلاستیک بسیار پایدار است، به تدریج در اقیانوس‌ها تجمع می‌یابد و به قطعات کوچک‌تری که می‌تواند وارد جریان خون انسان شود، تجزیه می‌شود.

تقریبا همه موجودات دریایی که امروز مورد بررسی قرار می‌گیرند، از پلانکتون گرفته تا نهنگ‌ها به‌ طور منظم با زباله‌های پلاستیکی و میکروپلاستیک‌ها در تماس هستند. متاسفانه اکنون دانشمندان دریافتند که حتی قطب شمال نیز از هجوم پلاستیک در امان نیست.

محققان اظهار کردند: قطب شمال هنوز یک منطقه دست نخورده است اما این تصور واقعیت را منعکس نمی‌کند چون شمالی‌ترین اکوسیستم‌های ما در حال حاضر به شدت تحت‌ تاثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار گرفته‌ و در حال حاضر توسط آلودگی پلاستیکی تشدید شده و تحقیقات نشان داده که آلودگی همچنان رو به وخامت است.

اگرچه قطب شمال جمعیت اندکی دارد اما سطوح آلودگی پلاستیکی آن مشابه نقاط پرجمعیت جهان است و این آلودگی از منابع محلی و دور از جمله جریان‌های اقیانوسی، رودخانه‌های سیبری، بادها، زباله‌های شهری و فاضلاب جوامع قطب شمال و زباله‌های به جا مانده از کشتی‌ها ناشی می‌شود. این مقدار عظیم پلاستیک به‌ طور قابل‌ توجهی بر طیف وسیعی از اکوسیستم‌های قطبی تاثیر می‌گذارد.

محققان عنوان کردند: متاسفانه مطالعات بسیار اندکی در مورد اثرات پلاستیک بر موجودات دریایی در قطب شمال وجود دارد اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد عواقب آن مشابه مناطقی است که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌ است.

از آنجایی که قطب شمال با پیشرفت تغییرات آب‌وهوایی سه برابر سریع‌تر از سایر نقاط جهان گرم می‌شود، این سیل پلاستیک به اکوسیستم‌هایی که قبلا تحت فشار قرار گرفته، بیشتر آسیب خواهد رساند.

دانشمندان اظهار کردند: در حال حاضر یک معاهده جهانی با هدف کاهش آلودگی پلاستیکی به همراه تعهدات قاطعانه کشورهای سراسر جهان برای کاهش میزان پلاستیک مورد استفاده و دور ریختن آن به سرعت مورد نیاز است.

این مطالعه در مجله Nature Reviews Earth & Environment منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها