کد مطلب: 20051
  تاریخ انتشار:  1401/01/17 - 12:48


سلول‌های خورشیدی بی‌نیاز به خورشید

دانشمندان سلول‌های خورشیدی ساخته‌اند که در تاریکی به کار خود ادامه می‌دهند.

دانشمندان سلول‌های خورشیدی ساخته‌اند که در تاریکی به کار خود ادامه می‌دهند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ارث، مطالعه جدید موسه فیزیک آمریکا نشان داد که محققان دانشگاه استنفورد یک سلول فتوولتائیک ساخته‌اند که می‌تواند پس از تاریکی هوا از محیط اطراف انرژی جمع‌آوری کند. انرژی این دستگاه خورشیدی در شب توسط گرمایی که به فضا نشت می‌کند تامین می‌شود و می‌تواند برق برخی از ۷۵۰ میلیون نفری را که در شب به برق دسترسی ندارند، تامین کند.

لازم‌به ذکر است که بخش بزرگی از جمعیت جهان به شبکه برق دسترسی ندارند.

محققان اظهار کردند که سلول‌های فتوولتائیک استاندارد (PV) می‌توانند منبع برق تجدیدپذیر خارج از شبکه باشند اما مشکل این است که فقط از تابش خورشیدی در روز نیرو تولید می‌کنند و در شب انرژی تولید نمی‌کنند.

چندین پیشنهاد نظری و نمایش تجربی در مورد برداشت انرژی از خنک‌سازی تابشی یک سلول PV در شب وجود دارد اما چگالی توان به‌دست‌آمده بسیار اندک است اما محققان دستگاهی ساختند که دارای یک ژنراتور ترموالکتریک است و الکتریسیته را از اختلاف دمای بین سلول PV و محیط اطراف برداشت می‌کند.

سلول‌های خورشیدی در شب تابش می‌کنند و گرما را از دست می‌دهند.

محققان افزودند که دستگاه جدید از یک ماژول ترموالکتریک برای تولید ولتاژ و جریان از افت دما بین سلول و هوا استفاده می‌کند. طراحی حرارتی سیستم شامل هر دو طرف گرم و سرد است.

این سیستم در روز، در حالت معکوس کار می‌کند که انرژی اضافی را به سلول خورشیدی معمولی می‌دهد.

کارشناسان گزارش کردند که دستگاه آنها ارزان است و از نظر تئوری می‌تواند در سلول‌های خورشیدی موجود گنجانده شود.

در آینده، محققان برای بهینه‌سازی عایق حرارتی و اجزای ترموالکتریک دستگاه تلاش خواهند کرد. آنان امیدوارند که سلول خورشیدی را بهبود بخشند تا عملکرد خنک‌کننده تابشی آن را بدون تاثیرگذاری بر ظرفیت، در برداشت انرژی خورشیدی افزایش دهند.

نتایج این مطالعه در نشریه  Applied Physics Letters منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها