کد مطلب: 20014
  تاریخ انتشار:  1401/01/06 - 12:40


رشد ۱۵ درصدی جمعیت پستانداران بزرگ‌جثه

از جمله اقدامات دیگر تهیه و توزیع علوفه در نقاطی بود که متاسفانه مراتع آن دچار حریق شده بود و یا در اثر خشکسالی آسیب دیده بود.

رییس اداره پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار، ساخت و ساز غیرمجاز، گسترش فعالیت‌های انسانی، حضور مراکز متعدد نظامی، شکار غیرمجاز و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی را از مهمترین عوامل تهدید کننده زیست بوم بسیار ارزشمند مجموعه حفاظتی جاجرود برشمرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سیدحسن فراهانی با اشاره به اینکه پارک ملی سرخه حصار قسمتی از منطقه حفاظت شده جاجرود به مساحت ۷۴۸۱۱ هکتار و در منتهی الیه شرق تهران است و یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده در جهان بشمار می‌آید و مدیریتی یکپارچه دارد، گفت: وجود مناظر بکر و طبیعی و تنوع زیستی مناسب، همچنین تاثیر بسیار بالای این منطقه در کاهش آلودگی هوای شهر تهران اهمیت این پارک ملی را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه می‌توان از قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، آهو، گراز، کفتار، گرگ، روباه، شغال، تشی و انواع پرندگان به عنوان اصلی ترین گونه‌های این منطقه نام برد، تصریح کرد: سرشماری پستانداران بزرگ جثه حیات وحش منطقه حفاظت شده جاجرود در پاییز هر سال صورت می‌پذیرد و بر اساس سرشماری پاییز ۱۴۰۰، حدود ۹ هزار گونه حفاظت شده قوچ و میش، کل و بز و آهو سرشماری شد که از این تعداد حدود ۸۵۰۰ گونه قوچ و میش و حدود ۴۰۰ گونه کل و بز و حدود ۱۰۰ گونه آهو سرشماری شدند و در مجموع جمعیت حیات وحش نسبت به سرشماری سال قبل حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است.

رفع تصرف ۱۶۳۹ متر مربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده جاجرود در سال ۱۴۰۰

فراهانی ساخت و ساز غیر مجاز، گسترش فعالیت‌های انسانی، حضور مراکز متعدد نظامی، شکار غیر مجاز و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی را از مهمترین عوامل تهدید کننده این زیست بوم بسیار ارزشمند عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت حفظ و حراست از محیط زیست و جلوگیری از تخریب محیط زیست در زمینه تصرفات و ساخت و سازهای غیر مجاز، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۴۵۰ مورد مکاتبه و گزارش تخلفات با ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی شهرستان تهران و شرکت عمران شهرستان پردیس، صورت گرفته است و همچنین در سال جاری تعداد ۶ فقره پرونده که در سنوات گذشته در مراجع قضایی تشکیل شده بود پس از پیگیری و صدور و اجرای رای مساحتی به میزان ۱۶۳۹ مترمربع از اراضی ملی این منطقه رفع تصرف و از چنگال متخلفان و سودجویان خارج شد.

دستگیری متخلفان و کشف و ضبط  ۱۸ سلاح مجاز و غیرمجاز

رییس اداره پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار در ادامه با اشاره به گشت و پایش‌های شبانه روزی منطقه و اینکه طی این مدت تعداد ۱۴ مورد تخلف شکار غیر مجاز، تعداد ۳ مورد صید غیرمجاز و تعداد ۱۲ مورد تعلیف غیر مجاز شناسایی و به مراجع قضایی اعلام شد، اظهار کرد: همچنین در این خصوص تعداد ۷ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و فاقد مجوز حمل سلاح و تعداد ۱۱ قبضه اسلحه دارای مجوز کشف و ضبط شد.


۳۱  عملیات اطفاء حریق به وسعت  ۹۷ هکتار

فراهانی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص آتش سوزی‌های رخ داده در زیستگاه‌های مناطق تحت مدیریت این اداره گفت: مجموعا در سال ۱۴۰۰ ، ۳۱  عملیات سخت اطفاء حریق به وسعت  ۹۷ هکتار و به مدت چهار ماه در این منطقه انجام شده است که در مقایسه با سال گذشته هم تعداد عملیات آتش سوزی به کمتر از نصف رسیده و هم وسعت آتش سوزی به کمتر از یک ششم کاهش داشته است که این موضوع به دلیل گشت و پایش ها و کنترل بیشتر منطقه بوده است.

رهاسازی حیات وحش آسیب دیده و زندگی دوباره حیوانات

رییس اداره پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار ادامه داد: همچنین در سال گذشته حدود ۱۰ مورد زنده گیری جانوران وحشی توسط یگان حفاظت این اداره به ثبت رسیده است که تمام این گونه‌های جانوری برای بازپروری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان منتقل شده و برخی از گونه‌ها پس از مداوا و اطمینان از وضعیت سلامت در زیستگاه‌های طبیعی خود رهاسازی شدند و به آغوش طبیعت بازگشتند.

مقابله با بیماری‌های مشترک حیات وحش

وی همچنین از احداث، بازسازی و مرمت ۵۷ آبشخور حیات وحش در سطح منطقه به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم برای حفاظت هرچه بهتر حیات وحش منطقه یاد کرد و گفت: از کارهای مهم دیگر که خوشبختانه اقدام جدی برای پیشگیری و مقابله با بیماری های حیات وحش بود، شستشو و ضدعفونی مکرر آبشخورهای حیات وحش و منابع آبی در کنار پایش و حضور مستمر محیط بانان و رصد مناطق بود که در این راستا هیچگونه بیماری طاعون نشخوارکنندگان و یا بیماری مشترک دیگری مشاهده و گزارش نشد.

فراهانی افزود: از جمله اقدامات دیگر تهیه و توزیع علوفه در نقاطی بود که متاسفانه مراتع آن دچار حریق شده بود و یا در اثر خشکسالی آسیب دیده بود.

سگ‌های بلاصاحب و ورود دام غیر مجاز تهدید همیشگی حیات وحش

رییس اداره پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار ورود و تعلیف دام غیر مجاز و فاقد پروانه به منطقه را یک معضل جدی برای حیات وحش منطقه یاد کرد و تصریح کرد: در این رابطه ۱۲متخلف به مراجع قضایی حوزه مربوطه معرفی شدند و با حضور و مشاهده دام غیر مجاز سریعا موضوع اخراج آن از منطقه در دستورکار قرار می گرفت که در این خصوص نیز ۲۸۶۰ راس دام غیر مجاز به محض ورود به منطقه به بیرون هدایت شدند.

فراهانی گفت: البته در کنار این موضوع، واکسیناسیون دام‌های اهلی نیز مورد توجه قرار گرفت. درخواست همیشگی ما از دامپزشکی هم برای سال‌های بعد واکسیناسیون دام‌های اهلی است که به منطقه وارد می شوند و این موضوع خود عامل پیشگیرانه ای برای بیماری های مشترک دام و حیات وحش منطقه محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، فراهانی همچنین جمعیت قابل ملاحظه سگ های بلاصاحب و بی سرپرست در سطح و حاشیه منطقه و زیستگاه های حیات وحش را از دیگر تهدیدهای موجود برای حیات وحش منطقه دانست و خاطرنشان کرد: سگ‌ها برای گونه‌های سگ سانان مثل گرگ و شغال رقیب محسوب شده و در زنجیره و سفره غذایی این گونه ها تاثیر منفی دارند و از طرفی باعث کاهش جمعیت علف خوار خصوصا بعد از زایمان و شیوع بیماری و بوجود آمدن گونه جدید گرگاس هستند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان