کد مطلب: 20010
  تاریخ انتشار:  1401/01/05 - 10:37


غذادهی به حیوانات ممنوع

در زمینه غذادهی بین حیوانات حیات وحش و حیوانات شهری مانند سگ و گربه تفکیک وجود دارد، با این حال غذا دادن به هر دو گونه حیوانات حیات وحش و شهری کاملا اشتباه است.

غذادهی به حیوانات موجب تغییر ذائقه غذایی آن‌ها و رشد جمعیت افسارگسیخته حیوانات می‌شود.این افزایش جمعیت تبعات زیست محیطی بسیار را به دنبال دارد که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این روزها افراد به سبب مهربانی و با این تفکر که به حیوانات کمک و محبت می‌کنند به آن‌ها غذا رسانی می کنند، بدون آنکه از تبعات زیست محیطی و آسیبی که به حیوانات وارد می‌کنند چیزی بدانند. به گفته عبداله سالاری- متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش- این افراد با این کار باعث تغییر ذائقه غذایی حیوانات می‌شوند که در ادامه به ۱۱ نکته از گفته‌های این متخصص اشاره می‌کنیم.

*در زمینه غذادهی بین حیوانات حیات وحش و حیوانات شهری مانند سگ و گربه تفکیک وجود دارد، با این حال غذا دادن به هر دو گونه حیوانات حیات وحش و شهری کاملا اشتباه است.

*معمولا شهرنشینان در یک دوره زمانی خاص اقدام به غذا دادن به سگ، گربه و سایر حیوانات شهری رها شده در کوی و برزن می‌کنند. به تصور خودشان این کار خیلی درست است اما این کار باعث تغییر ذائقه غذایی حیوانات می‌شود.

*غذادهی به حیوانات شهری مهم‌ترین ضربه‌ای است که انسان‌ها به آن‌ها وارد می‌کنند چراکه با این کار دسترسی این گونه‌ها را به غذا راحت می‌کنند و آن‌ها دغدغه‌ای برای غذا دادن به توله‌های خود ندارند، به همین دلیل اقدام به افزایش تولید مثل می‌کنند.

*انسان‌ها توانایی بالایی ندارند تا هم غذای خود را تامین و هم با رشد افسارگسیخته جمعیت حیوانات غذای کامل آن‌ها را فراهم کنند، در نتیجه این امر معضلاتی زیادی را در پی دارد.

*از مهم‌ترین معضلات رشد افسار گسیخته حیوانات در مناطق شهری می‌توان به گازگرفتن انسان‌ها به دلیل گرسنه بودن و رشد حیوانات وحشی در شهرها همچون روباه‌ها در مناطق حاشیه‌ای اشاره کرد.

*بسیاری از گربه‌ها در این کشور پرندگان آوازه‌خوان در پارک‌ها و مناطق سرسبز را از بین می‌برند چون ذات گربه‌ها شکارچی است و دوست دارند برای غذا و ... این پرنده‌ها را شکار کنند.

*وجود پارک‌ها، فضای سبز محدود در شهرها از طرفی و رشد آسمانخراش‌ها از طرف دیگر تعداد پرندگان آوازه‌خوان شهری را کاهش داده و یا ثابت نگه داشته است.

*وجود بیماری‌های مشترک بین سگ و گربه و انسان‌ها با گازگرفتگی این دو حیوان سبب ایجاد مشکلاتی برای انسان می‌شود و عده زیادی از انسان‌ها به بیماری‌هایی از جمله هاری مبتلا می‌شوند.

*غذای گونه‌هایی از جمله قوچ و میش علوفه موجود در مراتع است نه نان خشک بنابراین غذادهی به آن‌ها موجب ابتلای این گونه‌ها به اختلالات گوارشی و مرگ و میر می‌شود.

*کشورهای خارجی چون غذا دادن به حیوانات را دخالت در حیات گونه‌های جانوری و حیات وحش تلقی می‌کنند، غذا دادن به حیوانات را جرم انگاشته می‌شود و افراد را جریمه می‌کنند بنابراین در ایران نیز باید احکام بازدارنده وضع شود.

*وقتی انسان‌ها غذای‌های مانده خود را در کلونی واحدی می‌ریزند، همه پرندگان و حیوانات در یک زمان در آن محوطه جمع می‌شوند. به همین دلیل اگر یکی از آن‌ها بیمار باشد بقیه را نیز بیمار و تلفات زیادی از این طریق ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان