کد مطلب: 19985
  تاریخ انتشار:  1400/12/25 - 11:03


رشد ماهی‌ها دستخوش تغییرات آب‌وهوایی است

ماهی‌های قطب جنوب از نظر دمایی بسیار محدود هستند و نمی‌توانند در دمایی بسیار بالاتر از دمای کنونی در طولانی‌مدت زندگی کنند.

نتایج مطالعه جدید دانشگاه پلیموث انگلستان نشان می‌دهد که ماهی‌های قطب جنوب به اندازه بالقوه خود رشد نمی‌کنند و با توجه به دمای انجماد اقیانوس جنوبی، توانایی خود را برای رسیدن به سرعت رشد خویشاوندان خود حتی زمانی که در آب با همان دما نیز نگهداری می‌شوند از دست داده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، این مطالعه بر روی دو گونه ماهی انجام شد و نتایج نشان داد که ماهی‌های قطب جنوب در مقایسه با ماهی‌های آب‌های معتدل حدود ۲۰ درصد غذای کمتری مصرف و حدود نصف سرعت آنها رشد کردند. 

کارشناسان دریافتند که ماهی‌های قطب جنوب تولید پروتئین‌ را  بسیار افزایش داده‌اند، با این حال هنوز نمی‌توانند این پروتئین‌ها را به سرعت ماهی‌هایی که در آب‌های گرمتر زندگی می‌کنند تولید کنند به این معنی که سرعت تبدیل پروتئین‌های جدید به رشد فیزیکی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

ماهی‌های قطب جنوب از نظر دمایی بسیار محدود هستند و نمی‌توانند در دمایی بسیار بالاتر از دمای کنونی در طولانی‌مدت زندگی کنند. در مقابل، بسیاری از گونه‌های معتدل نسبت به طیف وسیعی از دماها تحمل بیشتری دارند زیرا اغلب در محدوده‌های دمایی وسیعی بسر می‌برند.

دمای اقیانوس‌ها با گرم‌شدن کره‌ زمین افزایش می‌یابد و اگر ماهی‌های قطب جنوب به‌طور فزاینده‌ای در معرض دماهای بالاتر قرار گیرند، پیامدهایی برای بقای آنها همچنین تاثیراتی بر بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی حیاتی از جمله رشد خواهند داشت.

تاکنون همه گونه‌های مورد مطالعه مشکلات بزرگی در ساخت پروتئین داشتند و به نظر می‌رسد که این یک محدودیت در همه جا برای زندگی در دمای پایین است.

علاوه بر مسائل مربوط به ساخت پروتئین‌ها، بسیاری از این سازگاری‌های دیگر ممکن است زندگی را در محیطی با دمای پایین ثابت آسان‌تر کنند اما به نظر می‌رسد که توانایی‌های بقا در محیط‌های متغیر را کاهش می‌دهند که چشم‌انداز آینده را برای بسیاری از گونه‌های دریایی قطب جنوب تاریک می‌سازد.

این مطالعه در نشریه Royal Society Open Science منتشر شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان