کد مطلب: 19950
  تاریخ انتشار:  1400/12/19 - 15:36


۷ میلیون هکتار از بیابان‌های کشور در وضعیت فوق بحرانی

سد امیر کبیر ۲۰۴ میلیون متر مکعب است و هر ساله در کشور به اندازه یک سد فرسایش داریم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه هفت میلیون هکتار از بیابان‌های کشور در وضعیت فوق‌بحرانی قرار دارند، گفت: طرح کاداستر تا دو سال آینده به پایان می‌رسد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور در آیین کاشت نهال در شهرک دارویی برکت  شهرستان ساوجبلاغ و بهره برداری از ۹۷۵ طرح منابع طبیعی سراسر کشور که با مرکزیت البرز به صورت وبیناری برگزار شد، با بیا اینکه از جمله مخاطرات کشور موضوع آب، خاک و پوشش گیاهی است، اظهار کرد: اگرچه این مخاطرات تاثیر خود را در دراز مدت نشان می‌دهد اما امروز ما شاهد نتیجه این بحران‌ها در قالب سیل، ریزگرد، فرسایش خاک، خشک شدن قنات‌ها و کاهش سطح آب های زیر زمینی هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور سالانه با ۱۶ تن فرسایش در هکتار مواجه ایم، توضیح داد: سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب فرسایش در دریاچه سدها قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سد امیر کبیر ۲۰۴ میلیون متر مکعب است و هر ساله در کشور به اندازه یک سد فرسایش داریم.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، از حدود ۴۰ هزار رشته قنات، یک سوم آن در معرض کم آبی و خشک شدن قرار دارد. 

 به گفته این مسئول ۲۷ میلیون هکتار از عرصه کشور پهنه سیل خیز است که ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۲۶۰ روستا در پهنه قرار دارد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در ۲۰ سال اخیر بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ سیل داشته ایم که هر کدام تا ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد خسارت وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۳۲ میلیون هکتار از عرصه کشور مناطق بیابانی است که هفت میلیون آن در شرایط فوق بحرانی و ۲.۵ میلیون هکتار نیز کانون‌های مولد گرد و غبار هستند بنابراین در این شرایط نیاز به عزم جزم برای کاهش مخاطرات طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح های آبخیزداری ۷۰ درصد مخاطرات سیل کاهش می‌یابد، تصریح کرد: تا کنون؛ بیش از ۱۰هزار رشته قنات با فعالیت‌های آبخیزداری احیا شده که آبدهی آن‌ها از یک و نیم تا سه رابر افزایش یافته و باعث مهاجرت معکوس به روستاها شده است.  این مسئول تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بر حفظ آب و خاک تاکید دارند، یکی از راه‌های نجات کشور آبخیزداری است و حفظ منابع آب و خاک است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری تصریح کرد: یکی از رویکردهایی که به شدت دنبال می کنیم این است دو منبع آب و خاک را با مشارکت مردم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در کشور انجمن خیرین آبخیزداری شکل گرفته و استان البرز یکی از استان‌هایی است که انجمن خیرین آبخیزداری دارد.

منصور افزود: امسال ۱۰۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری با مشارکت دستگاه‌ها و مردم شکل گرفته است.

وی افزود: علاوه بر این، در حوزه بیابان‌زدایی ۵۰ هزار هکتار هدفگذاری شد و با کمک مردم و دستگاه‌ها در  ۸۵ هزار هکتار هدف پیش بینی شده محقق شد.

این مسئول با اشاره به اینکه به پیشرفت ۹۵ درصدی در کادستر اراضی ملی کشور رسیده‌ایم، گفت:  کاداستر اراضی کشاورزی در یکی یا دو سال آینده به اتمام می‌رسد و ۸۵ میلیون هکتار از عرصه کشور در این دو سال کاداستر شده است.

به گفته منصور ۶۰ هزار هکتار زراعت چوب داشته‌ایم که هر هکتار زراعت چوب ۳۰۰ تن چوب تولید می‌کند و می‌تواند به خودکفایی در تولید کاغذ بینجامد.

وی افزود: از طرفی ۶۰۰۰ هکتار از اراضی که تحت زراعت چوب قرار گرفت با پساب و آب‌های غیر متعارف آبیاری می شود.

وی ادامه داد: ۲۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی از سال گذشته تا کنون انجام و در بالادست شهرک دارویی برکت نیز کاشت گیاهان دارویی انجام شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب